De eerste helft - Reisverslag uit Berzocana, Spanje van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu De eerste helft - Reisverslag uit Berzocana, Spanje van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

De eerste helft

Door: Rodney van der Spoel

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

30 Mei 2018 | Spanje, Berzocana

Maandag
Toen we vanmorgen opstonden en naar buiten keken zagen we vrijwel niets. Het huisje lag volledig verscholen in de mist. Het duurde tot even na het middaguur voordat de mist volledig verdween en we blauwe lucht zagen. De zon heeft daarna volop geschenen.

Tijdens onze wandeltochten kwamen we veel vogels tegen (o.a. koekoek, wielewaal, zwartkop, koolmees, grauwe gors, kleine zwartkop, nachtegaal, graszanger, roodborsttapuit). Maar herkennen is ook voor ons nog erg lastig, zeker als ze niet voor de camera willen verschijnen. Gelukkig waren sommige vogels wel bereid even stil te zitten zodat we een foto konden nemen. Onderweg kwamen we verder nog veel soorten vlinders, 2 sprinkhanen (best groot) en een ree tegen. In de avond hoorden we dwergooruilen naar elkaar roepen als de sonar van een duikboot.

Dinsdag
Het weer was vandaag vergelijkbaar met gisteren, al bleef het deze keer mistig tot een uur of twee. 's Ochtends moesten we nog lange mouwen dragen en een jas aan. Toen de zon eenmaal begon te schijnen konden we in een korte broek en shirtje rondlopen.

Ook vandaag hebben we weer veel vogels gezien en gehoord tijdens een wandeling en autorit in de buurt van Cabañas del Castillo: o.a. boomleeuwerik, vink, boomkruiper, pimpelmees, roodkopklauwier, kuifleeuwerik, torenvalk, diverse zwaluwen (vermoedelijk oever- en roodstuitzwaluwen) en vale gieren (wel twaalf tegelijk, waarschijnlijk omdat er een kadaver in de buurt lag). De meest gehoorde en geziene vogel is en blijft echter de grauwe gors. Waar we ook komen, overal laat de vogel zich zien en/of horen.

• 30 Mei 2018 - 18:25

Adrie:

Jullie zijn echte vogelaars geworden.

Veel Plezier
    Adrie

• 31 Mei 2018 - 07:53

L.Hager:

sjonge,wat een pieten zitten daar.hier te heet maar binnen lekker koel