Het laatste deel - Reisverslag uit Poortugaal, Nederland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Het laatste deel - Reisverslag uit Poortugaal, Nederland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Het laatste deel

Door: Rodney van der Spoel

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

03 Juni 2018 | Nederland, Poortugaal

Vrijdag
Máximo, de eigenaar van ons huisje, had eerder deze week voorgesteld om samen met hem te gaan fietsen. Hij heeft elektrische mountainbikes zodat we ons in deze bergachtige omgeving niet helemaal in het zweet hoeven te werken. Het was even wennen aan de fietsen maar daarna hebben we een mooie tocht van ongeveer 30 kilometer in de omgeving van Berzocana gemaakt.

Máximo nam ons ook mee naar een gebied waar de bijeneter zou moeten zitten. En deze keer was het wel raak. Meerdere bijeneters cirkelden in de lucht en later zagen we er 1 op een boomtak zitten. Wel ver weg, maar nog dichtbij genoeg om een redelijke foto te kunnen maken.

's Avonds zijn we gaan eten in Solana. En toen we terug naar huis reden liepen er op de weg 3 beesten die mogelijk mangoestes waren. Toen we de auto stopten bleven ze even stil staan en keken ons nieuwsgierig aan. Maar daarna vonden ze het toch tijd om verder te trekken. Helaas hadden we het fototoestel niet bij ons dus we kunnen niet met zekerheid zeggen wat het nu precies was.

Zaterdag
Voordat we naar de luchthaven in Madrid reden zijn we naar Campo Lugar gegaan, een vogelrijk gebied op ongeveer 3 kwartier rijden van Berzocana. Hier bevindt zich o.a. de scharrelaar en de grote en kleine trap. De kans dat we de laatste 2 vogels zouden vinden was heel erg klein. Daarvoor moeten we eigenlijk in april in dit gebied zijn, als het gras nog niet zo hoog is gegroeid (een goede reden om nog een keer terug te gaan). In eerste instantie liet ook de scharrelaar zich niet zien, wel heel veel ooievaars, een (blonde) tapuit, rode en zwarte wouwen, een bijeneter (dichterbij dan gisteren maar wel in de schaduw) en de kleine torenvalk. Ook bijzonder. Net toen we het wilden opgeven zagen we een scharrelaar op een elektriciteitskabel zitten. Ook in de schaduw en met wat tegenlicht, dus de kleur (blauw) komt niet zo goed naar voren op de foto. Maar toch.

Een uur en een kwartier later dan gepland vertrokken we naar Nederland. Daardoor kwamen we pas 's nachts om even over drieën thuis.

Iedereen bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen dat jullie onze stukjes en foto's waarderen. Onze ‘grote’ vakantie vindt pas in oktober plaats. Waarheen weten we nog niet. Wensen en ideeën genoeg, maar we hebben gewoon nog niets geboekt. Komt goed. Tot dan!

• 04 Juni 2018 - 10:28

Harry:

Hallo Gerlinde en Rodney. Leuk om weer te lezen over jullie vakantie ervaringen. Hoeveel vogels zijn er nog die jullie niet gezien hebben? Leuk ook dat jullie nog even hebben kunnen fietsen ook! Misschien volgende keer een fiets vakantie? Harry

• 04 Juni 2018 - 19:08

Robert:

R >> Lauwersmeer ++? Date?