Winterarrangement Frankrijk (heenreis en 1e dag) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Winterarrangement Frankrijk (heenreis en 1e dag) - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Winterarrangement Frankrijk (heenreis en 1e dag)

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

01 Februari 2010 | Frankrijk, Parijs

29/30 januari 2010
In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn wij met de Prius richting Frankrijk vertrokken voor een weekje winterpret op ons vakantieadres La Panthiaz in de mooie streek La Vallée d´Abondance vlakbij de Zwitserse grens. Toen we vertrokken kwamen we al goed in vakantiestemming, want het sneeuwde in Nederland als nooit tevoren. Het betekende wel dat we langzaam en voorzichtig moesten rijden. Toen we door het Belgische landschap reden, voelde Rodney ineens dat de auto zich anders begon te gedragen: de wagen begon lichtjes te slingeren waardoor Rodney besloot om vaart te verminderen. En dat was maar goed ook, want even verderop kwamen we verschillende keren auto’s tegen die in omgekeerde rijrichting langs de weg stonden. Oorzaak: ijzel!!! Gelukkig was de weg later een stuk beter, zodat we op normale snelheid onze weg konden vervolgen. Na iets meer dan 12 uur rijden en door 6 verschillende landen (Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en weer Frankrijk) kwamen we rond 17.30 uur op onze bestemming aan.

De eigenaren komen uit Nederland: Alke (een aparte naam, waar we nog nooit eerder van hebben gehoord) uit Rotterdam met ouderlijke roots uit Friesland en Anneke met onvervalst Brabants accent uit Tilburg. Het gevolg is overigens wel dat we omringd zijn door andere Nederlandse gasten en in het hotel geen Frans hoeven te praten. Voor de rest redden we ons in het Frans met af en toe wat Engels. Dus Ruud en Christine, ik denk niet dat we gebruik hoeven te maken van jullie aanbod om als tolk te fungeren. Maar je weet maar nooit!!
Het hotel is redelijk groot. De kamer is ruim en voorzien van de normale benodigdheden. Verder is erg nog een sauna, televisiekamer, lounge en biljartkamer in het hotel aanwezig. Het uitzicht is prachtig. En ook niet onbelangrijk: er ligt behoorlijk wat sneeuw (tussen de 15 en 25 cm).

Het diner was voortreffelijk. De kok gebruikt zoveel mogelijk lokale en vergeten producten als d’Abondance kaas, pastinaken en schorseneren. Echt heel lekker.

31 januari 2010
Vandaag is de dag dat Rodney voor het eerst gaat skiën, beginnend met een les van 2 uur onder leiding van een persoonlijke instructeur. Gerlinde heeft 12 jaar niet geskied en moest de slag weer even te pakken krijgen. Na wat voorzorgsmaatregelen (koop skibroek en huur ski’s) gingen we met een lekker schijnend zonnetje richting de piste. Gerlinde kwam al snel op gang en heeft verschillende afdalingen (groen en zelfs rood!) gedaan. Rodney daarentegen lukte het maar niet om te remmen. En dat is toch wel erg belangrijk als je een berg zonder kleerscheuren af wilt. Verder dan het oefenweitje kwam hij dan ook niet. Na een tijdje kreeg Rodney ook wat last van zijn befaamde knie en is daarom na anderhalf uur maar gestopt. Het skiën is niet echt voor hem weggelegd. Gerlinde vond het juist erg leuk om na zoveel jaar weer op de lange latten te staan.

Na terugkomst in het hotel hebben we 15 minuten lekker zitten zweten in de sauna. Goed voor de spieren. Na afloop waren we allebei overigens wel erg moe.

• 01 Februari 2010 - 14:22

Jaap:

wat een belevenis met die sneeuw is weer is wat anders dan regen zo te lezen hebben jullie het getroffen met het hotel gezellige mensen wat wil je nog meer
    lekker eten en drinken goed voor de lijn
    veel plezier
    groeten uit het besneeuwde Nederland

Annie & Jaap

• 01 Februari 2010 - 21:59

Erik Jan:

Fijn dat jullie weer goed aangekomen zijn hoor.
    Ach Rodney dan maar de apre-ski met een colaatje !!!! hahahaha zou óók voor mij wat zijn hoor dat skien, ik denk dat ik ze andersom aan zou doen !!
    ow ja de tuinslang is weer ontdooid dus we kunnen de plantjes weer wateren binnen.
    Heel veel plezier !!

groetjes erik jan