Makarska Rivijera en Krka-watervallen - Reisverslag uit Drinovci, Kroatië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Makarska Rivijera en Krka-watervallen - Reisverslag uit Drinovci, Kroatië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Makarska Rivijera en Krka-watervallen

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

11 September 2011 | Kroatië, Drinovci

Iedereen weer erg bedankt voor de reacties. Het blijft leuk om ze te lezen.

6 september 2011
Het hotel in Promajna ligt aan de Dalmatische kust, aan de Makarska Rivijera. We hadden vooraf een kamer met zeezicht geboekt en vanaf het balkon hebben we dan ook een prachtig uitzicht op het heldere azuurblauwe water en het eiland Brac (zie foto). Toen we even een wandelingetje door het plaatsje gingen maken zagen we dat er ontzettend veel hotels en appartementen zijn. Het is echt een toeristenplaats met veel bezoekers aan het vlakbij gelegen strand. Ook vind je er vele kraampjes, kermisattracties en eetgelegenheden langs de weg. Toen we in Istrië waren kwamen we vaak Duitsers en Italianen tegen. Hier zijn het voornamelijk Polen, Tsjechen en Oostenrijkers die we zien en horen.
Vandaag hebben we eigenlijk weinig gedaan. De ochtend en een groot deel van de middag hebben we geluierd en gewerkt aan onze huidskleur. Later zijn we naar de Cetina-kloof bij Omiš gereden en hebben daar een kanotocht gemaakt, voor Rodney de eerste keer dat hij in een, in dit geval Canadese, kano stapte. Het was een mooie ervaring! Na het diner zijn we nog langs het water richting Baška Polje gewandeld, waar de vleermuizen regelmatig vlak langs onze hoofden scheerden.

7 september 2011
Ook vandaag scheen de zon weer uitbundig. Het is gewoon te warm om overdag een activiteit uit te voeren. Wij zagen op internet dat de eerste herfststorm over het noorden van Nederland heeft geraasd. Wat een verschil met hier zeg! We hebben het grootste deel van de dag dus weer in de zon of schaduw gelegen met een boek en een puzzel, deze keer op één van de bij het hotel aanwezige schommelbanken. In de middag zijn we met de auto op pad gegaan om een tip van één van de leden van waarbenjij.nu op te volgen. Vanuit Promajna zijn we richting Omiš gereden, zijn halverwege bij Šestanovac afgeslagen en hebben vervolgens een klein weggetje naar boven genomen. De persoon van de tip had niet overdreven: het uitzicht op het Biokovo-massief is echt fantastisch (zie foto)!! Daarna zijn we naar Makarska gereden en hebben daar wat rondgewandeld. Vervolgens hebben we in Promajna bij een strandtent gegeten (vlakbij de zee) en zijn daarna over het kiezelstrand richting hotel gewandeld, waarbij we onderweg nog even in het maanlicht op een bankje hebben gezeten. Romantisch!!

8 september 2011
Gisteren hebben we in Makarska gekeken of we nog één van de eilanden (Hvar, Brac) konden bezoeken. Keus genoeg, maar allemaal duren ze een hele dag en dat wilden we eigenlijk niet. Het begin van de dag verliep dus zoals tot nog toe alle dagen in Promajna: met een spannend boek (Insomnia voor Rodney en Als de Nijl rood kleurt voor Gerlinde) luierend in de zon/schaduw.
Hoewel het warm bleef hebben we later op de dag nog een wandeling gemaakt van Topici naar Bast, 2 plaatsjes hoog gelegen tegen het Biokovo-massief. Toen we in Topici terug kwamen konden we de auto niet meteen terugvinden en dwaalden rond de huisjes, waar geen echte straat meer was. Een vriendelijke inwoner wilde ons helpen maar sprak alleen een beetje Italiaans. Omdat wij dat niet spraken, ging hij een dorpsgenoot halen die een beetje Duits sprak. Die snapte ons probleem niet, maar we vonden de auto toch snel terug, want die stond vlakbij.

9 september 2011
Eén van de redenen waarom we een hotel in de Makarska rivièra hadden geboekt was om het Biokovo-gebergte op te gaan. We wilden dat niet met de eigen auto doen en hadden geprobeerd om hiervoor een excursie te boeken. Uiteindelijk bleek er pas vandaag plaats te zijn. We moesten vroeg uit de veren want we werden al om 08.00 uur opgehaald. Even later reden we het gebergte op om richting de top van de Sv. Jure (St George, hoogte 1762 meter) te gaan, de op één na hoogste berg van Kroatië. Onderweg werden we getrakteerd op prachtige uitzichten en vertelde de gids allerlei feiten over o.a. de voormalige bewoners, de aardappelvelden en de verschillende boomsoorten op de berg (nog bedankt voor de tip Marian).
Nadat we weer bij het hotel waren afgezet gingen we op weg naar onze volgende bestemming, landpension Skelin in Drinovci.

10 september 2011
Het landpension is rustig gelegen aan de rand van Drinovci en blijkt een ruim complex te zijn met o.a. 2 zwembaden, 2 tennisbanen en een voetbalveld. Vandaag stond het nationaal park Krka op het programma, een park dat net zoals de Plitvice meren bekend staat om zijn watervallen. We hebben eerst een boottocht gemaakt die o.a. stopte bij het eiland Visovac, waar een Franciscaans klooster op staat en Roški Slap, een museumdorpje dat naast een waterval ook een oude watermolen en weverij bevat.
Na de boottocht hebben we het wandelpad genomen langs de verschillende watervallen. Aan het einde van het wandelpad bevindt zich een hele grote waterval waar je ook in de buurt mag zwemmen (we hadden alleen onze zwemspullen niet bij ons).
Aan het eind van de middag zijn we naar Šibenik en Vodice gereden om te achterhalen wanneer we een excursie naar de Kornati-eilanden konden maken. We waren verrast om te horen dat er alleen nog maar excursies op dinsdag en donderdag zijn. Dat lukt dus niet meer want maandag vertrekken we naar het volgende verblijf. Misschien kunnen we de eilanden later nog vanaf Biograd doen, maar dat moeten we nog uitzoeken.

11 september 2011
Vandaag weer eens een rustdag. Nou ja rustdag: tekst schrijven, foto’s selecteren, blog bijwerken. Maar goed, we genieten ook van de zon en de zwembaden op het mooie complex. We zijn ook wel een beetje moe van de afgelopen dagen.

Dovidjenja

• 11 September 2011 - 17:11

Robert:

Kijk die naderende bui is uit Harlingen, jammer dat de geweldige klap van gisteravond niet te horen is.
    Toch eens met de jongens overleggen (waterval e.d.) voor volgend jaar. Fraai, zeer fraai.