Eerste dagen (Zuid-Afrika en Botswana) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Eerste dagen (Zuid-Afrika en Botswana) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Eerste dagen (Zuid-Afrika en Botswana)

Door: Gerlinde en Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

09 September 2013 | Botswana, Maun

Het heeft even geduurd voordat we eindelijk een (goede) Wifi-verbinding hebben, maar nu dan toch een verslag van de eerste dagen van onze vakantie in Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe, met natuurlijk de bijbehorende foto's. Want dat zal vooral op deze vakantie de boventoon voeren omdat we vaak weinig tijd hebben om een verhaaltje te schrijven.

Aankomst en verblijf in Zuid-Afrika
Na een lange maar goede vlucht kwamen we vrij laat in de avond aan bij onze eerste lodge, Mo Afrika, in de buurt van het vliegveld van Johannesburg. De dag erna hadden we een lange rit voor de boeg. We hebben de camper opgehaald, wat met uitleg wel 3 uur duurde, boodschappen gedaan, malariapillen geregeld voor later en zijn o.a. via Limburg, Luxemburg en Baltimore naar het volgende verblijf gereden: Kokomori Birder's lodge in Tom Burke. We kwamen ook daar vrij laat aan. De volgende dag zagen we eigelijk pas hoe mooi het daar was. Prachtige vogels en een schitterende omgeving.

Botswana
Een dag later zijn we de grens met Botswana overgegaan en naar Khama Rhino Sanctuary gereden, een groot gebied waar de neushoorn met succes wordt beschermd. Maar er zijn ook andere wilde beesten en we hebben dan ook verschillende dieren gespot (zie de foto's). Alleen de neushoorn speelde 'hide and seek' waarbij de nadruk op hide lag.

De volgende bestemming was de Makgadigadi zoutpannen. We konden de weg eerst niet vinden maar een behulpzame Fransman met Botswaanse lifters begeleidde ons naar Lekubu, een eiland in de zoutpannen waar we hebben gecampeerd. In het gebied waar nu de zoutpannen zijn was vroeger waarschijnlijk water. Dit is allemaal opgedroogd met een bijzonder grote zoutvlakte tot gevolg. Als de avond is gevallen kun je naar een prachtige sterrenhemel staren. Fantastisch!!

Vervolgens weer vroeg op om richting de Kalahari woestijn te rijden, waar we 3 nachten verblijven op de campsite van het Haina Game Reserve. Dit met een hek afgezette gedeelte van de Kalahari bevat een groot aantal wilde dieren, waarvan ook een aantal katachtigen, zoals de leeuw, luipaard, cheetah en bruine hyena. Een daarvan hebben we gezien: de leeuw tijdens een nightdrive. Tijdens die rit hebben we ook nog een (black backed) jakhals, een aantal impala's, een springhare en shrubhare gezien. Zelf zien we vooral veel kudu's, impala's en steenbokken. De dieren in de Kalahari zijn niet gewend aan mensen en zijn dus behoorlijk schuw. Daardoor is het niet makkelijk om ze op de foto te krijgen. Bij het zien of horen van de auto rennen ze direct weg.
We hebben ook nog een tour met de bosjesmannen gedaan. Er kwamen 2 bosjesmannen naar ons kamp die ons meenamen naar hun hutten en uitleg gaven over hoe de bosjesmannen vroeger leefden. Tegenwoordig leven ze niet meer zo traditioneel. Een van de bosjesmannen spreekt overigens Afrikaans, wat wel een heel vreemde gewaarwording is.

Vanmorgen om 06.30 uur kwam Adriaan, de manager van het complex, ons ophalen voor de ochtendwandeling. Daar hebben we veel geleerd over sporen en uitwerpselen van een aantal wilde dieren. Ook zagen en hoorden we diverse vogels.

Over het weer hebben we geen klachten. Het is elke dag onbewolkt, (erg) warm en zonnig. In de avond en nacht koelt het echter wel snel af.

Het camperen in de wildernis is een ervaring op zich. Er zijn luipaardsporen en sporen van een bruine hyena rond ons kamp en we worden 's ochtend wakker gemaakt met bizarre vogelgeluiden.

• 09 September 2013 - 12:23

Cindy:

Klinkt onwijs leuk. Ik wil ook!!! Ik zie trouwens geen foto's??
    Wat is jullie eerste indruk, Botswana leuker dan Zuid-Afrika? Of ZA leuker?

• 09 September 2013 - 12:41

Robert:

Geweldige ervaring lijkt me. De foto's zullen nog wel volgen maar ik kan me wel een beeld vormen. Veel plezier met jullie tocht.

• 09 September 2013 - 13:54

Peter Gouman:

Leuke foto's zeg. 2 gieren zijn: witruggier (links) en oorgier (rechts)
    Nog heel veel plezier... ben benieuwd naar de volgende fotoserie

• 09 September 2013 - 17:13

Ma:

Dag edel tweetal,wat een reis en natuurlijk vogels.en Gerlinde is haast onvindbaar.

Geniet enfijn om wat te horen. Groet Ma

• 09 September 2013 - 17:47

Jaap & Annie:

Hallo Gerlinde & Roney wat een fantatische reis maken jullie genoten van je mooie foto's

• 09 September 2013 - 20:13

Gera:

Hadden jullie nou maar een hybrideauto daar he, die horen de dieren niet .....
    Leuk geschreven. Ben benieuwd naar de rest. Veel plezier.

• 09 September 2013 - 20:28

Johan:

De foto's zijn prachtig. Geniet ervan.

• 09 September 2013 - 22:10

Gert Jan:

Schitterende foto's. Ziet er allemaal geweldig uit. Heb Gerlinde gevonden op de foto in de baobab :)
    Hier gaat alles ook goed. Plantjes buiten krijgen vanzelf water en binnen gaat ook goed. Groetjes en geniet ervan.

• 09 September 2013 - 22:43

Cindy:

Wat een mooie foto's en ervaringen! Met de camper in de natuur.. Lijkt mij ook heerlijk!

• 10 September 2013 - 13:16

Jan Van Der Horst:

Hoi Rodney,

Leuk om even te mogen meekijken met jullie ervaringen aldaar.Veel plezier toegewenst en lekker genieten.
    Groetjes,

Jan

• 10 September 2013 - 17:43

Annet:

Wat een prachtige wild/vogelfoto's, dat is toch beter dan de rode wouw he Rodney. heel onwerkelijk dat jullie nu daar zitten en wij morgen voor 100 vrouwen staan te kwelen. Heb je de brik brik brak al gehoord Gerlinde? En de tiritiritiriti?
    Geniet ervan en wees voorzichtig in je zoektocht naar die neushoorn!
    Groetjes!

• 10 September 2013 - 17:47

Gun:

Wow, ziet er fantastisch uit!!
    Heel veel plezier verder!
    Groet,
    Gun

• 10 September 2013 - 21:23

Casper:

Lijkt me een hele mooie vakantie.
    Geniet ervan.

• 10 September 2013 - 21:25

Siela:

Zo te lezen ziet het daar allemaal prachtig uit. Ik krijg gewoon de kriebels.
    Veel plezier verder.

Groetjes
    Siela

• 11 September 2013 - 12:11

Jos:

Wat een belevenis, kijk uit naar de volgende serie.
    Geniet ervan.

• 12 September 2013 - 20:20

Van Der Spoel Christine:

Bonjour les aventuriers!
    Spannend dit verhaal Ik noteer de opmerking over de behulpzame Fransman. Zo te zien zijn de "français" behulpzamer in het buitenland dan in Frankrijk!
    Geniet van deze bijzondere natuur. Ik zal jullie verhaal graag lezen.
    De groeten aan de leeuwen en co!

Christine & Ruud

• 15 September 2013 - 10:51

Annet Lutzke:

Gerlinde,
    Hou je vast, ik hoop je via deze weg te bereiken: Vrouwen van Nu was een groot succes, en....WE hebben GEWONNEN op het Balk-festival: De dappere Dodo, een workshop/cursus ter waarde van 250 euro. WAUW< het voelt nog erg onwerkelijk, jammer dat jij er niet was om dit met ons mee te maken....WE zullen je snel bijpraten.
    Groetjes, Annet

• 15 September 2013 - 13:13

Anneke Beukelman:

Hoi Gerlinde, wat een mooie avonturen beleven jullie zeg, wauw!
    wij hebben ook heel wat beleefd met Lava, zoals je hierboven in de reactie van Annet kunt lezen, hebben wij de Dappere Dodo gevangen!
    Veel plezier nog verder!
    Anneke

• 16 September 2013 - 11:16

Carolien:

Wat een prachtige foto's en een leuk verslag, fantastische vakantie hebben jullie.
    Geniet er nog lekker van .

• 16 September 2013 - 13:32

Paula:

Dat ziet er mooi uit! Ik wil ook!