Vervolg (Botswana) - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Vervolg (Botswana) - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Vervolg (Botswana)

Door: Gerlinde en Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

18 September 2013 | Botswana, Kasane

Bedankt voor alle reacties. Ontzettend leuk om te lezen dat jullie met ons meegenieten en de foto's waarderen.

@Cindy, we zetten altijd eerst de tekst op onze blog en pas daarna plaatsen we de foto's. Dat kan soms wel even duren omdat het uploaden niet altijd even snel gaat.

@Lava-ladies, van harte gefeliciteerd!!! Goed gedaan. Komt dat nu omdat Gerlinde er niet bij was? Ze heeft overigens onder de bushdouche Geshem staan neurien.

Kalahari
Nadat we de tekst en foto's hadden geplaatst zijn we weer voor een 'gamedrive' het park over gereden........en met succes. Tijdens deze rit zagen we zebra's, gnoes, giraffen, elanden, sprinkbokken (oryx), impala's, koedoes en steenbokjes. Maar het mooiste werd voor het laatst bewaard.
Aan het eind van de middag zijn we naar de airstrip gegaan (een landingsbaan aan de westkant van de gamereserve) omdat daar rond die tijd soms leeuwen en jakhalzen liggen te rusten. We zijn langzaam over de baan gereden en hebben zelfs een tijdje stil gestaan. Behalve impala's, koedoes en een steenbok zagen we echter niets. Lichtelijk teleurgesteld reden we terug naar het kamp. Ineens werden we opgeschrikt door een dier dat midden op de weg stond en bij het zien van de auto naar een zijweggetje vluchtte. Het bleek de bruine hyena te zijn (ook wel illusive brown genoemd). Wij zijn langzaam het zijweggetje ingereden en daar was hij. Bij het zien van onze auto ging hij rustig liggen, terwijl hij loerend onze kant op keek. Filmen en foto's maken bleek helaas te moeilijk omdat het inmiddels al donker was geworden. Bij het draaien van de auto en zien van de koplampen rende het bijzondere dier direct weer weg.

De volgende ochtend vertelde de vrouw van de manager dat zij in de 10 jaar dat ze daar zat, ongeveer 10 keer de bruine hyena heeft gezien. We mogen ons dus gelukkig prijzen dat wij het schuwe dier hebben kunnen zien. Dat is meer dan de sporen die hij tijdens zijn nachtelijke bezoeken aan onze campsite achterliet.

We verlieten de Kalahari en zijn naar Maun gereden waar we de camper hebben ingeleverd en 2 nachten in een guesthouse (Discovery Bed &Breakfast) hebben overnacht. Hier konden we even tot rust komen. De eigenaars komen uit Nederland en zijn 6 jaar geleden naar Botswana verhuisd.

De volgende morgen hebben we een scenic flight gemaakt over de Okavango Delta, een moerasrijk gebied waar veel wilde dieren zitten en waar o.a. het Moremi Game Reserve onderdeel van is. Met een klein vliegtuigje vlieg je op ca 500 meter boven het gebied en we zagen diverse dieren, zoals een grote kudde buffels, olifanten, giraffen en zebra's.
In de middag is Gerlinde met een jongen van een ander Nederlands stel, dat ook in het guesthouse verblijft, en de Nederlandse eigenaar gaan paardrijden. Rodney bleef lekker bij het zwembad liggen.

Prive safari door Moremi Game Reserve en Chobe National Park
Vanochtend zijn we opgehaald door onze privegids van Bush Calls Safaris. Samen met een eveneens meereizende kok heeft hij ons meegenomen naar het Moremi Game Reserve en Chobe National Park waar we op verschillende campsites (Xakanake, Khwai, Savuti, Ihaha) overnachten in tenten. We hebben zelfs een eigen toilet (gegraven gat met een wc-bril erboven) en douche (een waterzak met sproeier aan een touwtje over een tak gespannen, die gevuld wordt met warm water). En tijdens de eetmomenten krijgen we de heerlijkste gerechten voorgeschoteld. Ontzettend luxe. Maar het belangrijkste is natuurlijk het kamperen midden in de wildernis. De wilde dieren lopen gewoon 's nachts rond je tent en trekken zich niets van jou aanwezigheid aan. We horen de nijlpaarden knorren, de leeuwen brullen, de kikkers in koor kwaken en de hyena's janken. Kan het natuurlijker?

2 keer per dag hebben we een gamedrive ('s ochtends vroeg en in de namiddag). Behalve als we naar een volgende bestemming reizen dan doen we er een. Tijdens de gamedrives zien we zeer veel wilde dieren en prachtige vogels (zie de foto's). De meest bijzondere momenten:

- twee keer een troep wilde honden. De eerste keer lagen 9 volwassenen en een aantal jongen op vrij korte afstand van ons te rusten. De tweede keer kwamen we ze onderweg tegen. Op het moment dat we dichterbij wilden komen zagen de honden een impala waar de 5 volwassenen direct achteraan gingen, de 4 jonkies achterlatend. Na een tijdje kwamen de volwassenen terug, zonder succes. De begroeting met de jongen was echter vertederend, alsof ze elkaar in jaren niet gezien hadden.
- vier keer een luipaard!! Drie keer zat de katachtige rustig in een boom te luieren en de vierde keer zagen we hem tussen stilstaande auto's lopen waarna hij in een boom klom en ging liggen. Onder de boom lag een deels opgegeten impala. We hebben gewacht totdat de luipaard het restant van zijn prooi de boom in zou slepen, maar dat gebeurde helaas niet.
- vier keer een groep leeuwen!! De eerste keer was het mannetje een lechwe aan het oppeuzelen, waarbij vrouw en kind zaten toe te kijken. Zij was het op een gegeven moment zat en pakte de prooi onder hevig protest van manlief af. De tweede keer was de groep een stuk groter (2 mannetjes, meerdere vrouwen, 2 welpen) en waren ze aan het uitbuiken van een veorberd olifantenjong. Het olifantenjong werd op dat moment overigens kaalgevreten door een stuk of 50 gieren. De derde en vierde keer was op wat grotere afstand. Beide keren lagen het mannetje, een aantal vrouwtjes en de welpen te luieren in de schaduw.
- een grote groep van wel 700 buffels, rustig grazend op de vlakten van de Savuti.
- een kudde olifanten die naar een waterplaats liep om te drinken en zichzelf nat te spuiten, waarbij de een rustig aan kwam lopen en de ander rennend het water in ging. Het was een prachtig moment, er waren geen andere auto's in de buurt en we zagen de olifanten van ver aankomen.
- de Chobe riviervallei rond Ihaha. Een langgerekt gebied met ontzettend veel dieren (waaronder duizenden zebra's) langs de Chobe rivier. De Chobe rivier is de natuurlijke grens tussen Botswana en Namibie (Caprivi strip). Tijdens een van de gamedrives zagen we opnieuw meerdere kuddes olifanten richting de rivier lopen. Met een schitterende zonsondergang op de achtergrond hebben we prachtige foto's kunnen maken.

Op de campsites brachten de dieren ons soms ook een bezoekje. Vaak waren het 'normale' wilde dieren zoals olifanten, buffels en giraffen. Maar een enkele keer was het een 'grote' catch zoals de hyena die tussen de spullen op de campsite kwam snuffelen (wel gezien door onze gids en kok, maar helaas niet door ons omdat we al sliepen) en een luipaard die langs de campsite kwam om water te drinken uit de rivier. Verder lieten ook de vogels regelmatig van zich horen. Vooral de uilen bleven maar roepen.

Het weer is overigens nog altijd goed. Eigenlijk een beetje te goed want het was de afgelopen dagen steeds warmer geworden (41 graden in de tent) waardoor het overdags bijna niet was uit te houden. Gelukkig is het nu weer iets minder warm. We hebben ook een keer een onweersbuitje met wat regen gehad, maar dat was niet veel. En het was een enkele keer bewolkt.

De warmte zorgt er ook voor dat er enorme zwermen muggen (met name in Savuti) en vliegen zijn. De laatsten zijn erg irritant omdat ze soms je neus, oor of mond in willen. Sommige vliegen kunnen ook bijten.

We weten overigens niet zeker of het lukt om de foto's te plaatsen. Mocht dat niet lukken dan volgen ze later alsnog. We moeten sowieso een selectie maken want we hebben nu al meer dan 1600 foto's genomen..........al moet daar nog het nodige in verwijderd worden.

• 18 September 2013 - 22:49

Charlien:

Wat een ervaringen doen jullie op!!!
    Rodney, zeg even tegen Gerlinde dat we besloten hebben Geshem te zingen i.p.v. te neurien.
    In het juryrapport staat duidelijk dat we 1 stem misten, dus.....
    Geniet nog van alles,
    Groetjes, Charlien

• 19 September 2013 - 09:22

Anne:

Wat een fantastische ervaringen zeg! En mooie foto's ook!

Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verslag!

groetjes Anne

• 19 September 2013 - 13:22

Adim:

Echt avontuurlijke reis en mooi foto’s veel plezier verder

Adim,

• 19 September 2013 - 14:11

Siela:

Wat een grandioos reis met zoveel bezienswaardigheden en prachtige foto's. Kan niet beter. Genieten jullie maar, want voordat je denkt ben je weer terug.

Groetjes
    Siela

• 20 September 2013 - 07:14

Peter Gouman:

Hoi Gerlinde en Rodney,

Werkelijk prachtige foto's. De arend die jullie niet op naam kon brengen is een juveniel zwarte arend.
    Na de kroonarend de grootste arend van Afrika. De Engelse naam is: Verreaux eagle.

nog heel veel plezier daar
    Peter

• 20 September 2013 - 10:33

Annet Lutzke:

Prachtig weer! Tot gauw, het keyboard staat onder mijn liefdevolle verzorging in onze huiskamer te wachten tot de baasjes terug zijn. Ik zal hem zo nog even afstoffen Zo schóón, zo schóón....
    Groet, Annet

• 20 September 2013 - 14:02

Jos:

Rodney, jij wil nooit meer terug. Dit vind je niet in de polder Boskoop. ik geniet van de foto's.

• 21 September 2013 - 11:56

Gertjan:

Zag ik nou Tarzan & Jane op één van de foto's? :)
    Ziet er mooi uit allemaal.
    Gertjan

• 24 September 2013 - 13:34

Sander:

Gaaf zeg allemaal! En knap fotowerk ook! Geniet ervan.

Sander.

• 04 Oktober 2013 - 16:16

Demet Var:

Prachtige foto's. Ik heb ze nu 2 keer bekeken en ik ben erg onder de indruk.

Demet