De laatste dagen - Reisverslag uit Poortugaal, Nederland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Poortugaal, Nederland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Door: Gerlinde en Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

24 September 2013 | Nederland, Poortugaal

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de leuke reacties. Omdat we maar beperkt internet hadden konden we de vorige keer niet alle reacties beantwoorden (lees: we wisten ze niet allemaal uit ons hoofd). Vergeef ons. De reacties worden echter wel altijd gewaardeerd!!!

@Charlien, Gerlinde wilde de olifanten en luipaarden niet wegjagen door luidkeels onder de bushdouche te zingen (;D

@Peter, bedankt voor je toevoeging. Handig hoor, zo'n iemand die alle vogels kent. De rest krijg je wel te zien als we weer terug zijn van vakantie.

@Annet, bedankt voor het poetsen. Het wordt gewaardeerd. Moeten we nu ook oppasgeld betalen?

Kasane
Aan het eind van de privé safari namen de gids en kok ons mee naar een klein eettentje, Martha's Kitchen in Kasane, waar we een typisch Afrikaanse lunch kregen voorgeschoteld en tussen de locals zaten. Daarna werden we afgezet bij ons hotel (Kwalape Safari Lodge) en moesten we afscheid nemen van onze mannen........snik, snik. De laatste dagen werden ze steeds losser, Doctor (de kok) begon te zingen en Cezar (spreek uit Keza) begon ons Nederlands na te praten.

In Kasane hebben we niet zo heel veel gedaan. Vooral een beetje bijkomen van de safari. Want hoe leuk het ook was, het is toch ook best zwaar om elke dag vroeg op te moeten (vaak al om 05:15 uur), het hele zooitje in te pakken, over moeilijk begaanbare zandwegen te reizen naar de volgende bestemming, alles weer op te zetten en tussendoor ook nog alle gamedrives te doen. Maar we klagen verder niet hoor!!
Wel hebben we in Kasane nog een sundowner cruise gedaan. Je vaart dan met een boot over de Chobe rivier en kunt diverse dieren spotten, zelfs ook een aantal die we nog niet eerder hadden gezien (voornamelijk vogels). Het meest bijzonder was toch wel een aantal nijlpaarden die het water uit waren gegaan om te grazen en natuurlijk de opnieuw prachtige zonsondergang. Schitterend!!
De laatste dag in Kasane zijn we naar het centrum gegaan, waar je veel markttentjes vindt met van alles en nog wat (meestal snoep, kleding en stofjes). Toen we net op zoek wilden gaan naar een restaurant om te lunchen, kwamen we één van de medewerkers van Martha's Kitchen tegen die ons met de auto meenam naar dezelfde eetgelegenheid. We hebben dus nog een keer tussen de locals gegeten. Iemand anders van het tentje bracht ons ook weer naar de main road terug. Erg leuk en bijzonder aardig.

Eenmaal terug in de lodge hebben we in het restaurant ons laatste diner in Kasane genuttigd. De avond ervoor zou er een lokale groep met Afrikaanse traditionele zang en dans optreden maar door autopech konden ze toen niet komen. Daarom kwamen ze een dag later alsnog. Bijzonder leuk om gezien en gehoord te hebben.

Victoria watervallen
Een transfer bracht ons tot de grens met Zimbabwe (arriveerde 50 minuten te laat, maar ja zo gaat dat in Afrika). Daar werden we met een Zimbabwaanse transfer naar ons hotel in Victoria Falls gebracht (Rainbow hotel).
Diezelfde middag hebben we een vlucht met een helikopter over de watervallen gemaakt. Je kunt dan zien hoe de watervallen er van boven uitzien. Het ziet er dan wel spectaculair uit maar eerlijk gezegd vonden wij de scenic flight over de Okavango mooier. En die duurde ook langer en was een stuk goedkoper.

De volgende dag zijn we de naar de watervallen zelf gelopen. De Victoria watervallen zijn één van de 7 wereldwonderen en we kunnen ons goed voorstellen waarom. Prachtig om te zien hoe het water vanuit de Zambezi de enorme diepte in klettert. In het regenseizoen komt er nog veel meer water naar beneden, maar dan is de kans om een goede foto te maken (door de neveldampen) ook kleiner. Na de Niagara (Canada/Amerika) en de Iguazu (Brazilië/Argentinië) zijn de Victoria watervallen de grootste van de wereld. De falls zijn overigens onderdeel van een nationaal park waar je behalve de watervallen, ook nog wat wildlife kunt zien. Niet veel, maar toch. Zo zijn we naast vervetmonkeys en een warthog ook nog een aantal nieuwe vogels tegengekomen, waaronder de trumpeter hornbill.
Verderop ligt de brug naar Zambia, waar vanaf wordt gebungeejumpt. Om daar te kijken zijn we dus ook nog even in Zambia geweest.

Tijdens het avondeten bij een restaurant in de buurt werden we opnieuw verrast door een traditioneel (Shona) zang- en dansgroepje, die een kort optreden kwam geven. Erg leuk om mee te maken.

En toen was de tijd aangebroken om terug te gaan. We zijn met een transfer naar het vliegveld van Victoria Falls gebracht (wat overigens ook weer op z'n Afrikaans ging), hebben het vliegtuig naar Johannesburg genomen, om vervolgens via Parijs naar Schiphol te reizen en zijn met de trein terug naar huis gegaan.

Dit is het einde van een enerverende en prachtige reis die eigenlijk uit 3 vakanties bestond. Wij hopen dat jullie hebben genoten van de verhalen en vooral de foto's. Wil je nog meer zien en horen, neem dan even contact met ons op (Rod.vdSpoel@planet.nl).

Wie weet tot dan en anders tot volgend jaar!!

• 24 September 2013 - 21:32

Anneke Beukelman:

Wat een prachtige plaatjes weer, geweldig leuk om een beetje mee te kunnen genieten van wat jullie allemaal in real life hebben gezien! Welkom thuis en sterkte met (figuurlijk) landen in ons kikkerlandje, enne... zien we jou morgen weer bij Lava Gerlinde? Fijn als we weer compleet zijn, we hebben je gemist!