Van Cork tot Glengariff - Reisverslag uit Glengarriff, Ierland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Van Cork tot Glengariff - Reisverslag uit Glengarriff, Ierland van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Van Cork tot Glengariff

Door: Rodney (en Gerlinde)

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

11 September 2017 | Ierland, Glengarriff

Ierland
Zo, bijna iedereen is terug van vakantie dus nu is het onze beurt. Na Antarctica vorig jaar blijven we dit keer wat dichter bij huis. We gaan voor een fly-drive naar Ierland en zullen langs de prachtige zuid-, zuidwest-, westkust van Ierland reizen.

Dag 1 (Cork en Blarney)
Vanmorgen waren we vroeg uit de veren. Het vliegtuig vertrok om 09.20 uur vanaf Schiphol en met de extra beveiligingen van tegenwoordig leek het ons verstandig om op tijd op de luchthaven te zijn. Iets eerder dan gepland kwamen we om 10.00 uur plaatselijke tijd in Cork aan. Na het ophalen van de koffers en de huurauto zijn we naar Harry, de neef van Rodney, gereden. Harry woont al lange tijd in Ierland waarvan de laatste 2 jaar in Cork. Wij mogen 2 nachten bij hem en zijn zoon Jos logeren. Hij huurt een appartement in een voormalig psychiatrische inrichting, door hemzelf het gekkenhuis genoemd.
Nadat we met Harry hebben bijgekletst zijn we naar Blarney gereden om een bezoek te brengen aan Blarney Castle and gardens. Het kasteel dateert uit 1446 en is vooral bij Ierse Amerikanen erg populair. We zijn in het kasteel naar boven gelopen zodat we mooi konden uitkijken over het uitgestrekte landgoed. Er is een steen die je kunt kussen om een gave van welbespraaktheid te krijgen, iets dat wij overigens niet hebben gedaan. Terug op de grond hebben we een wandeling rond het meer gemaakt en zijn door diverse tuinen van het landgoed gelopen.

Dag 2 (Cork en Cobh)
Na het ontbijt zijn we naar Cobh gereden (spreek uit Cove). Cobh is één van de grootste natuurlijke havens waar veel cruiseboten naar toe gaan en is vooral bekend vanwege de laatste opstapplaats voor passagiers van de Titanic. Je kunt deelnemen aan de Titanic experience waarbij elke bezoeker in de huid kruipt van één van de Ierse passagiers. Je doorloopt dezelfde rituelen als de originele gasten en kunt aan het eind van de tour zien of je het hebt overleefd of niet. Gerlinde was 'very lucky' om in de huid te kruipen van één van de 3 first class passagiers en bleek het ook nog eens te hebben overleefd. Rodney was minder gelukkig. Zijn passagier moest in de goedkopere 3e klasse verblijven en is niet levend teruggevonden.

Aan het eind van de middag heeft Harry ons een stadsrondleiding door Cork gegeven. De plaats staat bekend als universiteitsstad en heeft een compact centrum met veel restaurants en pubs. Lydia, de Griekse vriendin van Harry, heeft ons later vergezeld en met z'n vieren zijn we vervolgens een hapje gaan eten.

Bij de universiteit waar Harry heeft gewerkt staat een buste van één van de grondleggers van de computerwetenschap. Hij staat bekend om zijn logica. Hebben jullie idee wie er bedoeld wordt? Het antwoord volgt in het volgende verslag.

Dag 3 (op weg naar Baltimore)
Vandaag is onze eerste 'echte' reisdag. Na afscheid te hebben genomen zijn we op weg gegaan. De route loopt via het Middeleeuwse stadje Kinsale, over de Wild Atlantic Way, door het pittoreske plaatsje Clonakilty en het vissersdorp Union Hall naar het aan de Atlantische Ocean gelegen Baltimore. Hier hebben we 2 nachten geboekt in Channel View B&B.

Dag 4 (Mizen en Sheep's Head)
Eén van de redenen waarom we in Baltimore wilden overnachten was vanwege de mogelijkheid om per boot op zoek te gaan naar dolfijnen en walvissen. Maar het weer gooide roet in het eten. Er stond te veel wind dus de boot voer niet uit. Helaas, maar we hebben later nog meer kansen.

We zijn in plaats daarvan de route gaan rijden die we eigenlijk morgen wilden doen op weg naar onze volgende bestemming. Het is een prachtige route over de schiereilanden Mizen en Sheep's Head, waarbij we onderweg werden getrakteerd op bijzondere (soms hele smalle) weggetjes, mooie rotsformaties en schitterende uitzichten. En vrijwel continue is de Atlantische Oceaan in de buurt. In Schull zijn we uitgestapt om even wat van het stadje te zien. We zijn daarna doorgereden tot Mizen Head, het meest zuidwestelijke punt van Ierland. In Kilcrohane, een klein plaatsje op Sheep's Head, hebben we een wandeling langs het strand gemaakt. En aan het eind van Sheep's Head staat een vuurtoren waar we naar toe zijn gelopen. Je hebt vanaf deze plaats de mogelijkheid om walvissen en dolfijnen te spotten maar die lieten zich niet zien. Wel zagen we Jan van Genten en waarschijnlijk Noordse stormvogels.

Dag 5 (Skibbereen, Bantry en Glengarriff)
We hebben Baltimore verlaten en zijn naar Glengarriff gereden waar we 3 nachten verblijven in Island View B&B. Onderweg zijn we even gestopt in Skibbereen en Bantry waar we het centrum hebben verkend. We wilden ook naar Bantry House maar dat is op maandag gesloten. Daarom zijn we maar doorgereden naar ons verblijf waar we vroeg aankwamen.

Vanaf Glengarriff hebben we de boot genomen naar Garinish Island, een eiland met een mooie uitgestrekte tuin en een huis van de familie Bryce. Tijdens het boottochtje er naar toe zagen we diverse zeehonden op rotseilandjes, soms wel 11 op een kluitje. We zijn door de tuin gelopen en hebben een rondleiding door het huis gehad. Het was een bijzonder verhaal over de familie Bryce en hun tuinman en huishoudster, die als laatste overgebleven bewoner in het huis mocht blijven wonen en het huis in perfecte staat hield.

We hadden gelezen en gehoord dat er een zeearend op het eiland nestelt en op de weg terug naar Glengarriff wilde de bootsman ons het nest wel laten zien. Het nest zelf bleek verborgen maar ineens zag Rodney de zeearend vliegen en op een tak gaan zitten. We konden een foto maken maar de boot voer verder. De bootsman stelde voor om nog een keer naar het eiland mee te gaan om de laatste passagiers op te halen. De schipper vertrok speciaal vroeger om ons dichtbij de zeearend te brengen. We konden daardoor een veel betere foto maken.

Het weer is tot nog toe precies wat we ervan verwacht hadden: elke dag zon, elke dag regen en soms tegelijk. De ene dag zijn het 5 buitjes van een paar minuten, de andere dag 20. De temperatuur blijft steken op ca. 16 graden. Gisteren stond er erg veel wind en tijdens onze wandeling terug van de vuurtoren kwam er een enorme regenbui waardoor we in een paar seconden zeiknat zijn geregend.

• 12 September 2017 - 00:27

Gert Jan:

Hoi vakantiegangers. Mooie trip tot nu toe. Jammer van al de regen. Ik denk and, or, not. George Boole. Geniet van de vakantie. Groet Gert Jan

• 12 September 2017 - 08:57

Charlien :

Harry woont erg leuk !!
    Veel plezier

• 12 September 2017 - 09:55

Lenie Hager:

Wat een lieve zeehond en die tuinen,dat lijkt me wel wat.Het is ook een oud land.Van de Titanic had ik op tv gezien geniet ze,wij krijgen moergen storm groet Ma

• 12 September 2017 - 19:50

Paula :

Heerlijk weer om die verslagen van jullie te lezen! Geniet van deze mooie reis!

• 14 September 2017 - 06:10

Lengte:

Na 15 jaar terug op het hoogste niveau en dan 0-4 verliezen.
    Geniet van de vakantie.