Crystal River/Tampa - Reisverslag uit Tampa, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Crystal River/Tampa - Reisverslag uit Tampa, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Crystal River/Tampa

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

21 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Tampa

Hi there,

Iedereen opnieuw bedankt voor de reacties.

Jeroen, wij twijfelden er niet aan dat Jon McBride een echte astronaut was, want anders had hij alle foto's uit zijn presentatie moeten vervalsen. En bedankt voor de correctie, Gerlinde was al lang blij dat ze zijn naam zover nog had onthouden.

Jaap en Annie, wij doen ons best om niet tonnetje rond terug te komen. Maar het valt soms niet mee om gezond te blijven eten.

Adrie, zelf koken zal in ons geval alleen in de eventueel aanwezige magnetron kunnen gebeuren. Dus dat schiet ook niet echt op.

18-10-07
Vandaag hebben we weer een park bezocht (er zijn er nogal wat in de VS): Homosassa Springs Wildlife State Park. We keken erg naar dit park uit, omdat je hier de manatees (lamantijnen/zeekoeien) kunt zien. Een deel van het park is een beetje te vergelijken met wat Pieterburen is voor de zeehonden, een opvangcentrum voor gewonde lamantijnen. De lamantijnen hebben geen natuurlijke vijanden, behalve de mens met zijn motorboten. Als de dieren volledig hersteld zijn, worden ze weer in het wild losgelaten. En als dat niet mogelijk is, blijven ze in het park. Op dit moment zitten er 4. In het park zitten verder alleen maar native animals (dieren uit Florida en omgeving), met 1 uitzondering: Lu het nijlpaard. Dit nijlpaard is beroemd vanwege meerdere optredens op de Amerikaanse TV. Het beest heeft nooit met andere nijlpaarden contact gehad en geen enkele andere dierentuin wilde hem hebben. Ook wilden de kinderen uit de buurt hem graag houden en daarom heeft de gouverneur van Florida hem een eervol burger van Florida gemaakt. Deze voormalige TV-ster heeft erg veel last van sterallures. Hij gedraagt zich als een verwend kind door bijvoorbeeld ontzettend te bedelen om eten of aan een hek te knagen. Hij is inmiddels al 47 jaar.

19-10-07
Het van een afstandje bekijken van de manatees vonden we wel leuk, maar toen we hoorden dat we er ook tussen konden zwemmen, werden we nog enthousiaster. In de vroege ochtend zijn we met een bootje de Crystal River opgegaan op zoek naar de manatees. Toen we er een paar hadden gevonden, zijn we het water ingegaan (althans Gerlinde en de andere 2 opvarenden) en hebben tussen de manatees gesnorkeld. Het water was erg troebel, dus heel goed waren ze niet te zien, alleen een grote witte vlek totdat ze heel dichtbij waren. Toch heel apart om mee te maken. Later zijn we ook nog bij één van de vele bronnen (onder water herkenbaar aan de diepe kuil in de bodem) gestopt om te snorkelen. Hier was het water veel helderder. Nu ging Rodney wel mee. Het toeval wilde dat er in de buurt van de bron ook nog een manatee rondzwom, waardoor ook Rodney deze bijzondere beesten van dichtbij heeft kunnen zien. De manatees zijn weliswaar heel groot, maar zijn heel zachtaardig. Je kunt ze zelfs aanraken, wat Gerlinde dan ook heeft gedaan. Het voelt een beetje aan als olifantenhuid.

Na deze bijzondere ervaring zijn we naar Tampa gereden, waar we de rest van de dag een beetje aan en in het mooie zwembad hebben gelegen.

20-10-07
Op het programma vandaag stond een kanotocht of wandeling in het Hillsborough River State Park, iets ten noordoosten van Tampa. We besloten richting Fort Foster te gaan wandelen, niet wetende dat je deze alleen onder begeleiding van een gids kunt bezoeken. Toen we daar in een soort treintje naar toe waren gebracht, begonnen we pas te begrijpen wat de bedoeling was. Het fort is door de blanken gebouwd tijdens de oorlog met de Seminole indianen. We gingen terug naar 1837 en werden opgewacht door niet vijandelijke Creek indianen, die meehielpen het fort te bewaken. We kregen een uitgebreide rondleiding door het fort door o.a. iemand van de navy en soldaten van het regiment. Ondertussen probeerden de Seminole indianen het fort aan te vallen met hard knallende geweerschoten. Onverwachts een erg leuke en bijzondere ervaring, zeker omdat de deelnemers allemaal vrijwilligers zijn die met hun hele gezin in en om het fort overnachten. Ze doen dit voornamelijk om educatieve redenen.
We zijn daarna nog een klein stukje verder het State Park doorgewandeld en hebben behalve een schildpad geen dieren van formaat in het wild gezien.

• 21 Oktober 2007 - 20:13

Erik Jan:

ontzettend leuk joh prachtige omgeving en hele mooie omgeving, volgens mij genieten jullie echt heel intens van jullie vakantie....waanzinnig leuk.

groetjes van allemaal van klaverruiter 27
    (alles is goed thuis)
    doei ej.

• 22 Oktober 2007 - 16:09

Jaap @ Annie:

wat een belevenisssen beleven jullie
    Zo te lezen vermaken jullie je opperbest we genieten van je verhalen
    groetjes uit vlaardingen

• 23 Oktober 2007 - 10:33

Sherin:

Hoi Gerlinde en Rodney,

Ontzettend leuk om jullie bijzondere verhalen te lezen ! Nog veel plezier toegewenst.

Groetjes Sherin

• 24 Oktober 2007 - 17:27

Ruud Van Der Spoel:

Jullie verhalen roepen menige herinnering op. Heel leuk om te lezen. Nog veel plezier. Groetjes van mij, Christine en Hindi.