Tampa/Sarasota/Fort Myers - Reisverslag uit Fort Myers, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Tampa/Sarasota/Fort Myers - Reisverslag uit Fort Myers, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Tampa/Sarasota/Fort Myers

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

24 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Fort Myers

Hello again,

Weer een bibliotheek gevonden waar we een uurtje gratis kunnen internetten.

21-10-07
Vadaag zijn we naar de oude Cubaanse wijk van Tampa gegaan: Ybor City. In 1886 verplaatste de Spanjaard Don Vicente Martinez Ybor zijn sigarenfabriek van Key West naar Tampa. Zo'n 20.000 immigranten uit voornamelijk Cuba en Spanje volgden hem. De huizen zijn nog steeds in veelal Spaanse stijl met smeedijzeren balkonhekjes. In de voormalige sigarenfabrieken en arbeidershuisjes (nog net zo groot als een eengezinswoning bij ons) zitten nu winkels, restaurants en clubs. Omdat het zondag was, viel er vandaag alleen niet zo heel veel te beleven.
Vervolgens zijn we richting Sarasota gereden. En omdat we toch tijd genoeg hadden en Rodney dit graag wilde zien, zijn we bij één van de grootste kerstwinkels van Amerika gestopt. We hebben nog nooit zo veel kerstspullen bij elkaar gezien. Rodney was helemaal weg van de vele dorpen, die je ook vaak bij tuincentra in Nederland rond Kerstmis ziet. Alleen stond er hier drie keer zo veel. Omdat ze hier ook Lemax-spullen verkopen (waar wij al een verzameling van hebben) en het bovendien stukken goedkoper is dan in Nederland, konden we het niet laten om een paar dingen te kopen.
Verder onderweg reden we over de Sunshine Skyway Bridge. Nederland mag dan trots zijn op z'n Deltawerken, maar dat is nog niets vergeleken met de enorme lange bruggen en dammen hier. En ze zijn bovendien erg mooi om te zien.

22-10-07
We hebben voor het eerst wat rustiger aan gedaan. Sarasota heeft vele prachtige stranden en wij zijn naar Siesta Beach gegaan, één van de witte zandstranden in Florida. Hoewel we slechts 2 uur op het strand zijn geweest en we zonnebrandolie bij ons hadden (maar niet gesmeerd hebben), bleken we zo rood als een kreeft te zijn geworden. Het gaat nu eenmaal sneller dichter bij de evenaar. Vanaf dit strand schijn je overigens ook dolfijnen te kunnen zien, maar we hebben ze helaas niet gespot. Misschien later nog.
's Avonds hebben wij bij Troyer's Dutch Heritage gegeten, een restaurant met Amish style cooking. De naam Troyer is van de huidige eigenaar, die het restaurant heeft overgenomen. Dutch komt van de Amish en familie (waarschijnlijk ook Mennonieten) die uit Duitsland en Nederland afkomstig zijn.

23-10-07
In Sarasota staat het winterverblijf van John Ringling, een succesvol circuseigenaar en multimiljonair. Samen met zijn vrouw Mable verzamelde hij kunst, voornamelijk in Italiaanse stijl. Om het huis heen is nu het Museum of Art gebouwd. Hoewel we beiden geen kunstliefhebbers zijn, wilde we wel graag het huis bekijken. En dat kon gratis. Het is echt bijzonder mooi, gelegen aan de Sarasota Bay. Gebouwd in Italiaanse stijl met een marmeren terras, waaraan je duidelijk kon zien hoe goed ze het hadden.
Onderweg naar Fort Myers kregen we onze eerste regenbui te verwerken. En niet zo'n kleintje ook, de regen kwam met bakken uit de hemel. 10 Minuten later scheen de zon weer. Net als bij de andere kustplaatsen liggen voor Fort Myers een aantal eilanden. We zijn het dichtsbijzijnde eiland Sanibel opgegaan en hebben ons vergaapt aan de enorme kasten van huizen daar.
Toen we gisteravond weer bij het hotel aan kwamen, zat er een slangetje bij de deur. Hij was ongeveer een halve meter lang en 1 cm breed.

Opvallende zaken.
- We zien veel Priussen rondrijden. Denken de Amerikanen nu echt aan het milieu of willen ze gewoon zuinig rijden? Gezien de enorme hoeveelheden wegwerpartikelen en verpakkingsmateriaal (elk restaurant of hotel heeft alleen maar plastic borden, bekers, bestek, etc.), zal het waarschijnlijk wel het laatste zijn.
- Hoe klein een park of museum ook is, je kunt er altijd rondgereden worden in een tram of wagentje. Ook hier hoeven de Amerikanen niet te lopen.
- Hoewel Tampa Bay waarschijnlijk zo groot is als het IJsselmeer, liggen er slechts 3 plaatsen aan. Echt alles is hier in het groot.
- Omdat de wegen ook erg groot en breed zijn, kun je soms moeilijk oversteken. Het komt dus regelmatig voor dat auto's vlak voor je neus de weg op gaan. Daarentegen is er zoveel ruimte dat dat ook allemaal kan, je kunt ook overal keren.
- Vanaf Sarasota valt het ons op dat veel gebouwen steeds meer in Spaanse stijl zijn gebouwd. Zelfs een groot flatgebouw heeft torentjes met rode dakpannen bovenop.

Het weer.
Hoewel we een enkele dag met wat bewolking hebben gehad, is het voor de tijd van het jaar nog steeds bijzonder warm. Het blijft maar boven de 30 graden. We zagen op het Weather Channel dat er in Californië bosbranden zijn en in Georgia (boven Florida) een enorme droogte. Ook New York heeft records gebroken qua temperatuur. Het klimaat lijkt ook hier van slag te zijn. Door de warmte kunnen we alleen niet zoveel actieve dingen buiten doen.

• 24 Oktober 2007 - 16:22

Arjen:

Ach ja, leuk optrekje ;-)
    Winterverblijf: Ringling.

Veel plezier nog en tot in het Koude Kikkerlandje, moest gistermorgen krabben (Auto)
    Rodney, vraag even wat de Prius daar verbruikt ;-)

• 25 Oktober 2007 - 17:48

Frederike:

Zo te lezen gaat alles goed tot nu toe.
    Hebben jullie al een nieuwe rage/trend ontdekt,of iets anders wat binnenkort komt overwaaien naar Europa?

• 25 Oktober 2007 - 18:40

Robert & Chantal:

Ziet eruit dat jullie eem hele mooie reis aan het maken, sommige dingen komen me erg bekent voor voor mijn reis naar Florida een jaartje of 12 geleden. vooral key west, miami beach, orlando en de everglades zullen me altijd bijblijven.
    Namens Chantal bedankt voor de kaart (hij was precies op tijd).
    Greetzzz