Fort Myers/Everglades/The Keys - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Fort Myers/Everglades/The Keys - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Fort Myers/Everglades/The Keys

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

29 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Key West

Hi folks,

We naderen het einde van onze rondreis, maar hebben nog enkele leuke dagen voor de boeg.

EJ, fijn dat het huis er nog staat. Dan hebben we tenminste nog een plek om te slapen als we thuis komen.

Arjen, ik zal proberen om erachter te komen wat de Prius verbruikt. Maar dat is een beetje moeilijk met die gallons hier.

Frederike, we hebben wel rare mensen, maar nog geen nieuwe rage gezien. Ook hier loopt iedereen in die gekleurde plastic klompen, soms zelfs met 2 verschillende kleuren aan :roll:.

24-10-07
Een dag waarop we eigenlijk weinig hebben gedaan. Behalve internetten en het vragen om informatie over de beste Everglades-tour bij een Visitor Center (VVV), wilden we een boottocht maken, waarbij je dolfijnen kunt zien. Maar het weer (veel regen) gooide roet in het eten, zodat we het idee hebben moeten laten varen. In plaats daarvan hebben we maar wat gelezen, gepuzzeld en geslapen.

25-10-07
Het viel niet mee om een keuze te maken uit de vele mogelijkheden om de Everglades in te gaan. Wij besloten naar Billy Swamp Safari te gaan, voornamelijk omdat dit door de Seminole indianen gerund wordt en vanwege de ligging (in het Big Cypress Swamp Reserve). We zijn met een airboot over een deel van het moeras gevlogen en zijn met een swamp buggy (een soort jeep op hele hoge wielen) een deel van het park rondgereden. Verder hebben we een demonstratie/presentatie met verschillende dieren gezien, zoals gieren, alligatortje, gordeldier en een levensgevaarlijke gopherschildpad (ja, echt waar!!). We hadden veel van deze safari verwacht maar waren toch een beetje teleurgesteld, omdat de dieren hier niet in het wild leven. 't Was bovendien niet zo professioneel en er weren weer dieren (weer de beer, panter, etc.) in heel kleine kooien/ruimtes gehouden. Aangezien er maar 100 panters in het wild leven, krijg je soms de indruk dat er nog meer in gevangenschap leven.

26-10-07
Vandaag zijn we door de Everglades naar de oostkant van Florida gegaan. We hebben de scenic route genomen en hoopten wat wildlife te zien. Dit keer zagen we als bijzonderheid een otter de weg oversteken. Nu hadden we de camera wel in de aanslag, maar tegen de tijd dat die aan stond, was de otter al aan de overkant. Dus ook nu weer geen bewijs.
Onderweg zijn we ook nog gestopt bij Miccosukee Indian Village, een Seminole dorp waar je een museum over de Seminoles kunt bezoeken, traditionele chickees (open woningen met palmdaken) kunt bekijken en kunt zien hoe ze manden vlechten, poppen maken en kralen rijgen. Althans dat staat in de folder, maar de meeste chickees waren verlaten. Seminole betekent zwerver en is de verzamelnaam voor de stammen die uit het noorden Florida introkken. De oorspronkelijk indianen van Florida waren toen al bijna uitgeroeid door ziekte en deportatie na de aankomst van de Spanjaarden. Er is ook nog een show met alligator worstelen, maar wij hadden daar zo onze bedenkingen bij en hebben die aan ons voorbij laten gaan.
We konden overigens duidelijk merken dat we in de buurt van Miami kwamen: drukker verkeer, meer Spaanstalige mensen, veel politiesirenes, etc. Geef ons de kleinere plaatsjes maar. Het hotel is ook minder. We zitten op de 6th floor (= 5e verdieping) maar de galerij is open, dus Rodney kreeg gelijk last van hoogtevrees. Ook zitten we weer vlak aan de snelweg, zodat we constant het verkeer horen razen. Vannacht om 5 uur werden we wakker van luid pratende mensen. Vervolgens was er steeds een haan aan het kraaien (???). We hebben daarom de airco aangezet om het geluid te overstemmen.

27-10-07
We konden niet echt op gang komen vandaag, omdat het de afgelopen dagen nogal geregend had en de voorspelling voor vandaag aanvankelijk ook zo was. Maar vanmorgen was de verwachting al veel beter en het is de hele dag droog gebleven en behoorlijk zonnig. De temperatuur loopt overigens nog steeds makkelijk op tot 30 graden. Het mysterie van de haan is opgelost. Die loopt bij het benzinestation beneden. Bij Florida City zijn we het Everglades National Park ingegaan over de enige weg daar doorheen naar Flamingo, zo'n 38 mijl (ongeveer 58 km). Onderweg waren er diverse korte wandel- of uitkijkmogelijkheden. Het landschap veranderde van prairie met cypresseneilandjes tot naaldwoud en mangrove. Het water is maximaal een meter diep. Het Everglades National Park is maar een vijfde van de totale
Everglades. Menselijke activiteit bedreigt ook hier het voortbestaan door landbouw (inclusief gifstoffen), het aanleggen van kanalen en wegen dwars door de waterstroom en het onttrekken van water voor eigen consumptie.
Bij Flamingo waren diverse roofvogels, o.a. de osprey (we weten de Nederlandse naam niet) en een havik. De zwarte buizerd en de kauw, die we al vaker zijn tegengekomen, waren ook weer van de partij. Het zijn echte aaseters en ze pikten lege verpakking leeg of haalden het vuilnis uit de vuilnisbak. Op de terugweg hebben we nog 2 korte wandelroutes gedaan. Een man vertelde ons dat het water door de regen van de afgelopen tijd te hoog stond, zodat je nauwelijks dieren zag. We zagen nu maar 2 alligators, waar er normaal vele zijn.

28-10-07
Op weg naar Key West zijn we gestopt bij het Dolphin Research Center op Grassy Key. Het is een non-profit instelling die zich voornamelijk richt op educatie. Je kunt met de hier verblijvende dolfijnen o.a. zwemmen of een dag als trainer meedoen. Op geregelde tijden worden er wat demonstraties gegeven. Wij hebben het Meet the dolphin-programma gedaan, waarbij je een dolfijn mocht aanraken en de hand (vin) kon schudden. Toch merk je dat je niet echt contact hebt met de betreffende dolfijn, maar dat hij alleen zijn kunstje doet. Toch zijn ze niet helemaal doorgetraind als in een dolfinarium en hebben ze veel vrijheid. Als ze willen, kunnen ze weggaan, maar ze prefereren dit luxe leventje.
Op Big Pine Key en omliggende eilanden komt de Key Deer voor. Dit kleine witstaarthertje leeft alleen hier en was een tijd bijna uitgestorven. Ondanks pogingen om dit zeldzame diertje te vinden, is het ons niet gelukt om ze te zien. Als gevolg hiervan kwamen we pas bij donker in Key West aan.

Halloween.
Toen we in Amerika aankwamen, zagen we de pompoenen, heksen en skeletten al. Maar hoe dichter we bij Halloween komen, hoe gekker het wordt. Soms liggen er honderden grote oranje pompoenen voor de verkoop en bijna alle etalages, hotels en tuinen zijn "versierd". Het lijkt wel kerst. Op TV worden ouders gewaarschuwd tijdens Halloween goed op hun kinderen te passen. Een Mexicaans restauranthouder vertelde ons dat er types zijn die tijdens trick or treat de raarste dingen aan kinderen geven.

• 29 Oktober 2007 - 16:50

Joeri Kraaijestein:

Hey Dudes,

Geniet nog lekker van jullie laatste dagen:-).

Groeten,
    Joeri

• 29 Oktober 2007 - 17:01

Lengte:

Een osprey is een Pandion haliaetus. In begrijpbaar nederlands is dat een visarend.

• 29 Oktober 2007 - 19:42

Jaap:

we hebben met spannig je relais gelezenenkelt we hebben het idee dat jij alleen geniet? gerlinde?
    Rodney is volgens ons een stlle genieter?
    kan komen door zijn hoogte vrees????
    we wensen jullie een goede voortzetting van jullie's rondreis
    Jaap & Annie

• 31 Oktober 2007 - 18:37

Annet:

Het blijft leuk om jullie vakantie te volgen. Ooit heb ik een horror film gezien over het gebied waar jullie nu zijn. En echt het meeste bleef mij de bloeddorstige schildpadden bij. Pas goed op en geniet van je laatste vakantiedagen.