La storia continua (the story continues) - Reisverslag uit Jaraicejo, Spanje van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu La storia continua (the story continues) - Reisverslag uit Jaraicejo, Spanje van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

La storia continua (the story continues)

Door: Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

10 September 2014 | Spanje, Jaraicejo

Iedereen bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen dat jullie met ons meegenieten.

@Arjen, de persoon die je ziet is Gerlinde die op een ligstoel vlak achter het muurtje ligt (het lijkt op een bank, maar dat is het toch echt niet).

@Charlien, nee de rode wouw hebben we nog niet gezien. Hij is er wel, maar speelt hide and seek met ons.

Trouwens, even voor de zekerheid: we moeten eerst de tekst op onze weblog plaatsen en kunnen daarna pas de foto's uploaden. Omdat dat nogal wat tijd in beslag neemt, duurt het even voordat de foto's erbij staan.

La storia continua (the story continues)
De onweersbui van zondagochtend bleek de 2e van het jaar te zijn. En beide keren was er schade voor de eigenaar. Tijdens de bui van zondag was er ineens een scherpe knal met flits in de kamer en volgde een harde donder. Daarna roken we een beetje brandlucht, alsof er iets stond te smeulen. We zagen echer niets. De volgende dag vertelde Elly, de eigenaresse, dat de satellietzender BVN het bij hen niet meer deed. Na een check in onze bungalow bleek die het bij ons ook niet meer te doen. Daar kwam de scherpe knal dus waarschijnlijk vandaan en is de bliksem dus ingeslagen.
Later op de dag kwam de zon trouwens weer tevoorschijn en hebben we nog een wandeling van zo'n anderhalf uur gemaakt.

Toen Elly ons bij aankomst in Jaraicejo de bungalow liet zien vertelde ze dat er elke avond een vos rond de huisjes loopt. Bij elk huisje waar licht brand, checkt deze of er eten is te halen. Vaak leggen gasten brood (kapjes) of worst neer waar de vos dan lekker van gaat smikkelen en smullen (hatsjiekiedee). Zo hadden wij dus zondagavond wat brood neergelegd. En ja hoor, even na 10.00 uur kwam ie. Rodney had een spoor gelegd richting terras. De vos volgde het brood en liep rustig naar het terras toe, lekker van de kruimels genietend. Het deerde hem niet dat Gerlinde (weliswaar doodstil, maar toch) op de stoel vlakbij hem zat. De dagen daarna volgde hetzelfde ritueel. Toen heeft ook Rodney hem van dichtbij kunnen zien en hebben we zelfs een foto kunnen maken. Eigenlijk niet goed, maar wel erg gaaf.

Maandag zijn we zelf met de auto naar het Nationaal Park Monfragüe gereden. We hebben de groene wandeling naar het Cerro Gimio (de Gimio heuvel) gedaan, een mooie tocht door het NP van 7,5 km, waar we met alle stops mee zo'n 3 uur over hebben gedaan. Onderweg werden we getrakteerd op prachtige uitzichten, ook op het Castillo de Monfragüe waar we zaterdag met onze gastheer, Gertjan, waren geweest.
Daarna hebben we een picknickplek opgezocht voor de lunch. In alle bungalows is een picknickset (borden, bestek, mokken, thermoskan) en koelbox aanwezig. Ook 2 klapstoeltjes en een tafel behoren tot de standaard uitrusting. We hebben dus heerlijk in de schaduw van onze lunch genoten. Tijdens de lunch werden we nog verrast door een stelletje raven die met een aantal vale gieren door de lucht zweefden (zie foto).

We willen niet alleen van de natuur genieten, maar ook een beetje cultuur opsnuiven. Daarom zijn we dinsdag naar Trujillo gegaan, een middeleeuws stadje met schitterende oude gebouwen, een nog vrijwel complete stadsmuur en el Castillo, een kasteel met 8 torens van tussen 1000 en 1100 na Chr. Ook heeft het stadje een gezellig plaza met allerlei eettentjes, nog meer oude gebouwen en een standbeeld van Francisco Pizarro, één van de conquistadores van Zuid-Amerika. Bij één van de restaurantjes hebben we 's middags een 3-gangen menu genomen. Zoals bekend is het ritme in Spanje totaal anders dan in Nederland. De Spanjaarden eten meestal warm tussen 14.00 en 16.00 uur. 's Avonds (vanaf 21.00 uur) nemen ze dan vaak kleine hapjes (tapas). Ook wij proberen af en toe in dat ritme mee te gaan. De meeste winkels zijn ook van 14.00 tot soms wel 18.00 uur dicht (siesta). Om 18.00 uur gaan ze dan weer open tot ca. 20.00 uur.

Vanmorgen (woensdag) hebben we weer een wandeling gemaakt. Deze keer een tocht van ca. 3 uur naar de 3 bruggen over de rio Almonte: een middeleeuwse, een nieuwere voor de voormalige rijksweg en de nieuwste voor de snelweg. Onderweg kwamen we nog een hond tegen die wacht hield bij de schapen en dolblij was dat wij langs kwamen.

Over het weer kunnen we kort zijn: het is zonnig en warm. Gelukkig is er een plunge pool bij de bungalow waar we regelmatig gebruik van hebben gemaakt.

Morgen (donderdag) gaan we naar ons volgend verblijf. We hebben daar waarschijnlijk geen internet dus kunnen de komende 5 tot 6 dagen mogelijk geen berichten lezen en onze weblog bijwerken.

Continuará (wordt vervolgd).

• 10 September 2014 - 18:08

Ma:

Het gaat goed met jullie.ik heb geen foto"s deze keer

• 10 September 2014 - 22:37

Annet Lutzke:

Fijn om te horen dat jullie het naar je zin hebt. Ben je lekker spaans aan het praten Gerlinde? Is die vlinder niet gewoon een Koninginnepage of kijk ik weer niet verder dan mijn neus lang is.....
    Groet, Annet

• 11 September 2014 - 13:47

Anneke:

Wauw (niet de rode dus), wat zien jullie een hoop moois, en wat een prachtige foto's, leuk om een beetje mee te genieten met jullie!

• 11 September 2014 - 17:10

Cindy Van Rossenberg:

Wat een ervaringen weer, zeg! Schitterend!

• 11 September 2014 - 19:16

Adim:

Mooi landschap, vogels en ander dieren, fijn vakantie verder.

Groetjes,
    Adim,

• 14 September 2014 - 23:15

Charlien:

Nou die foto met die kleine zwartkop is een waar zoekplaatje. Mooie foto's !!!!