Eerste week - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Saint Augustine, Verenigde Staten van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

15 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Saint Augustine

How dy folks!

Het heeft even geduurd voor we tijd konden vinden (pretpark na pretpark) om te internetten, maar hier dan toch onze eerste belevenissen uit Florida.

8-10-07
Ondanks dat we meer dan een uur later van Schiphol vertrokken, kwamen we dankzij wind mee maar een kwartier later dan gepland in Orlando aan. Na het doorlopen van de vele controles (ook de schoenen uit) konden we onze auto, een Saturn, ophalen en naar Kissimmee rijden. We bleken meteen al een andere uitgang vanaf het vliegveld te hebben genomen, zodat we gelijk verdwaald waren. En het was inmiddels ook al donker. Bij een benzinestation aan een heel aardige cassiere gevraagd ("What can I do for you honey?"), die ons direct de juiste kant opwees naar highway 192. Deze weg is één grote reclameroute met neonverlichting van hotels, motels, winkels en Disneytickets. Vreemd genoeg waren er ook nog eens diverse hotels met dezelfde naam als ons hotel (Ramada).

9-10-07
De eerste echte dag van onze rondreis hebben we gebruikt om de omgeving te verkennen en plannen te maken voor de overige dagen. Dat is met zo belachelijk veel pretparken in de buurt echt wel nodig. De keus was gevallen op Universal, Epcot en Animal Kingdom van Disney en het Kennedy Space Center (voor Gerlinde). Die dag zijn we naar de old town van Kissimmee gegaan, waar ze hele mooie muurschilderingen (murals) hebben. Verderop de 192 is een nieuw Old Town nagebouwd met allerlei winkeltjes, kermisattracties en eettentjes (typisch Amerikaans?).

10-10-07
Op woensdag was het eerste park aan de beurt: Universal. Dit park bestaat uit 2 gedeelten: Studios en Islands of Adventure. Studios heeft vooral veel (3D- en 4D-)voorstellingen en simulaties. Het park heeft veel gebouwen uit verschillende Amerikaanse plaatsen. Islands of Adventure bestaat meer uit rollercoasters en waterattracties waar Rodney erg gek op is ;-). Leuke attracties: Shrek in 4D, dus je werd ook nat of kreeg een scheet te verwerken en Revenge of the mummy. Bij ET fietste je net als in de film naar de planeet van ET.

11-10-07
Donderdag: Kennedy Space Center, het centrum van NASA. In dit park zijn we rondgeleid langs o.a. het Vehicle Assembly Building, waar de Space Shuttle klaar wordt gemaakt voor de volgende vlucht. Ook hebben we een lancering meegemaakt in een simulator en een presentatie gehad van een echte astronaut, John McBride. De avond ervoor was er nog een raket gelanceerd, dat hebben we dus niet gezien. De Discovery is wel die dag geplaatst op platform 39A. Deze wordt 23 oktober gelanceerd met als bestemming het International Space Station.

12-10-07
Vrijdag was Epcot aan de beurt. Dit park bestaat ook uit twee gedeelten: Future World en World Showcase. Disney wilde er een meer educatief karakter aan geven, maar inmiddels staat het ook vol met attracties. Zo hebben we bijvoorbeeld een heel testparcours met een race-auto afgelegd en zijn we opnieuw de ruimte ingeschoten (met een X2) om op Mars te landen. In World Showcase kunnen allerlei landen hun land presenteren met gebouwen, eettentjes, muziek, voorstellingen, etc. Mooi, maar erg druk. Het vuurwerkspektakel aan het eind van de dag was erg indrukwekkend.

13-10-07
Animal Kingdom is een dierentuim en attractiepark ineen, met o.a. de nieuwste attractie Expedition Everest, waar je met een treintje door de berg heen gaat. Bij Dinosaur gingen we terug in de tijd met een jeep. Maar ook het indrukwekkende Festival of the Lion King en Mickey's Animal Parade waren erg leuk.

14-10-07
Deze dag zijn we naar St. Augustine gegaan, het oudste continu bewoonde stadje van de Verenigde Staten. Onderweg hebben we in Daytona Beach (van de racewedstrijden) nog een blik op het strand geworpen. Voor een paar dollar kun je daar op het strand rijden (maximaal 10 mijl per uur). St. Augustine: de Spanjaard Juan Ponce de Leon is hier in 1513 geland en er staan nog heel wat oude Spaanse huizen en gebouwen in Spaanse stijl.

Het weer.
Het weer is erg goed met in het begin erg hoge temperaturen (ongeveer 33 graden) en veel zon. Nu zijn we terechtgekomen in, wat het weerbericht noemt, de eerste koude dagen van de herfst. De temperatuur is nu 'slechts'......28 graden!!

Typisch Amerikaans.
We weten natuurlijk al veel van die Amerikanen, maar het is toch wel heel apart om te zien hoe ze zich kleden. Als ze al geen honkbalpet op hebben, dan herken je de mannen aan het poloshirt, bij voorkeur in pasteltint, gedragen IN de oversized korte broek, witte sneakers en te hoog opgetrokken witte sportsokken. De vrouwen dragen erg korte korte broeken en witte sneakers. Verder zijn ze vrijwel allemaal te zwaar. Rodney is niet slank, maar valt absoluut niet op tussen de Amerikanen.

Dit was het voor nu. De volgende keer meer.

• 15 Oktober 2007 - 14:45

Joeri Kraaijestein:

Hoi Gerlinde en Rodney,

Ontzettend leuk om te lezen dat jullie het prima naar jullie zin hebben. Op zich snap ik niet dat jullie zo ver weg zijn gegaan, want ik zeg, bij het CAK hebben we ook te maken met menige controles, af en toe een verdwaald gevoel en we zitten eigenlijk continue in een achtbaan, waar geen einde aan lijkt te komen.:-)

Nog veel plezier.

Groeten,
    Joeri

• 15 Oktober 2007 - 17:12

Annelies:

Hé Yankees,
    Zo dan, jullie houden er wel lekker het vaartje in,zeg!!
    Ben erg benieuwd naar de volgende verhalen. (erg "prof" geschreven trouwens al die dagverslagen! Jullie kunnen zo een tv programma gaan presenteren!)
    Nog heel erg veel plezier en reis ze.
    Groetjes van Annelies.

• 15 Oktober 2007 - 21:30

Jeroen Koevoets:

Goed om te horen, dat het jullie goed gaat.
    Gerlinde ik heb jouw personal astronaut op wikipedia opgezocht. hij is echt, maar heet Jon ipv John.
    Nog veel plezier,
    Jeroen

• 16 Oktober 2007 - 17:07

Annet Ruitenberg:

Hallo Gerlinde en Rodney,

Wat een leuk verslag. Het lijken mij vermoeiende maar erg leuke dagen.

Ben benieuwd om weer wat van jullie te horen.

Groet,

Annet

• 16 Oktober 2007 - 19:07

Jaap:

zo te lezen vermaken jullie zich uitstekend
    Rodne draagt zeker een zonnebril!!!
    veel plezier
    Annie & Jaap

• 17 Oktober 2007 - 19:38

Adrie:

Even weg en dan al een andere vent aan je armen, al lijkt hij niet op een trekkie. Verwacht natuurlijk nu wel een foto van Rodney met aan zijn zijde een zeemeermin (... gek op waterattrakties)

EnjoY, A3