Verder naar het noorden en terug naar het zuiden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Verder naar het noorden en terug naar het zuiden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Verder naar het noorden en terug naar het zuiden

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

19 September 2012 | Noorwegen, Bergen

Iedereen weer bedankt iedereen voor de spontane reacties.

Ruud, nooit geweten dat ‘belhamels’uit Noorwegen kwamen.

15 september 2012
Vandaag zijn we naar Ålesund geweest, de grootste vissersplaats aan de westkust van Noorwegen die is omringd door meerdere eilandjes waarvan de meeste door tunnels diep onder water zijn verbonden. Het centrum van Ålesund werd in 1904 door brand verwoest en is daarna herbouwd in Jugendstil-stijl. Belangrijke kenmerken van deze stijl zijn: het gebruik van torentjes en middeleeuws-romantische gevels. We zijn de Akslaheuvel opgereden waar je een schitterend uitzicht hebt op Ålesund. Van die afstand waan je je in Madurodam.
Toen we wegreden uit Isfjorden was het weer wat opgeknapt met af en toe een spat regen maar ook een aantal zonnestralen. Maar hoe dichter we bij Ålesund kwamen hoe harder de regendruppels op de auto kletterden. Toch hadden we ook in Ålesund gelukkig droge perioden, al stond er wel vrij veel wind.

16 september 2012
Eindelijk weer eens een droge dag en ook nog met zon. Na al die regen van de afgelopen dagen hadden we er niet meer op gerekend. Het was daardoor meteen ook een stuk aangenamer qua temperatuur (zo’n 15 graden). Heerlijk!!
’s Middags zijn we gaan wandelen. Vanaf de hut starten meerdere (rond)wandelingen, aangegeven met kleuren. Wij besloten de gele route te gaan doen, een tocht van ca 1,5 uur. Op een gegeven moment werden de bordjes met aanduidingen steeds spaarzamer en toen het pad alsmaar modderiger werd en het spoor dood liep, hebben we rechtsomkeert gemaakt en zijn terug naar onze hytte gegaan. Onderweg hoorden we nog enkele vogels, waarvan we in ieder geval 2 hebben kunnen fotograferen. Eenmaal terug bij de hut hebben we nog lekker in korte broek van de zon genoten op ons terras.
Onze hytte vinden we overigens op z’n minst merkwaardig. Het heeft meer weg van een caravan en hoewel er in de beschrijving staat dat er een volledig ingerichte open keuken is, bestaat dat uit een mini-mini-aanrechtblokje met een losse tweepits kookplaat. Het koffiezetapparaat en de waterkoker staan op een kast en de koelkast staat in de kamer. Er is maar één stopcontact in de keuken, dus je kunt niet koken en water koken tegelijk, mocht je dat willen, want daar is helemaal geen ruimte voor. De “badkamer” is al even mini. Het lijkt er meer op dat de douche bij het toilet in is gemaakt. Je moet het douchegordijn om de toiletpot draperen en hoe voorzichtig je ook doucht, alles is nat, dus je kunt daarna niet naar de WC noch van de wastafel gebruik maken. De slaapkamertjes doen nog het meest aan een caravan denken: 2 stapelbedden en 1 tweepersoonsbed waar de achterste slaper zich over de voorste heen moet worstelen als die er uit moet. Een paar planken als kasten en overal spotjes. Wat een enorm verschil met de andere huisjes, die veel ruimer en soms gewoon luxe zijn.

17 september 2012
Het is tijd voor de Hurtigruten (de voormalige postboot). Om onze opstapplaats in Kristiansund te bereiken hebben we de Atlanterhavsvegen genomen, een mooie route over eilanden die met bruggen aan elkaar zijn verbonden. Daar zijn we aan boord van de MS Midnatsol gegaan om de volgende dag weer in Bergen aan te komen.
De Hurtigruten (letterlijk betekent het “snelle route”) werd in 1893 geopend door een lokale stoombootmaatschappij, toen nog alleen tussen Trondheim en Hammerfest. De lijn was voor de Noren van belang voor de communicatie en handel. Later werd de lijn uitgebreid naar Bergen en Kirkenes en namen meerdere reders aan deze vaart deel. Tegenwoordig zijn er door fusies nog maar 2 maatschappijen over (11 schepen) en vaart de boot in 11 dagen van Bergen naar de Noordkaap en terug, waarbij 34 havens worden aangedaan.
De Hurtigruten wordt nu vooral gebruikt voor het verplaatsen van vrachten en toerismedoeleinden. De boot vaart langs de kust en tussen eilanden door waardoor je een mooi beeld van Noorwegen krijgt.

18 september 2012
Aangekomen in Bergen hebben we ingecheckt in ons hotel en zijn naar het centrum gelopen. Daar hebben we de trein van Fløibanen naar Fløyen genomen, een 320 meter hoge berg. Vanaf die plek heb je een prachtig uitzicht over Bergen. Vervolgens zijn we weer lopend afgedaald naar het centrum, waarbij het leek alsof heel Bergen op dinsdagavond de berg op jogt.

• 19 September 2012 - 10:14

Adim:

Hoi Gerlinde /Rodney,

Prachtige foto’s en mooi landschap fijn vakantie verder .

Groetjes,
    Adim,

• 19 September 2012 - 10:45

Ma:

wat een trol,Margriet heeft de foto'sook gezien
    hier nat en koud.Geniet van de laatste dagen .gr Ma

• 19 September 2012 - 10:46

Jos:

Ha Gerdine/Rodney,

Rodney, nu heb je eens meegemaakt wat het is om in de keuken te slapen-douchen en te wonen.
    Leuk julle ervaringen te lezen. Het weer komt mij bekend voor!
    groet,
    jos

• 19 September 2012 - 15:23

Charlien:

Prachtig !!!!!!! Voor jullie die pot met goud, ik wil de trol, wat een geweldige foto!!
    Geniet nog lekker even.
    En Gerlinde .... wel meezingen op afstand vanavond hè ;-)
    Groetjes,
    Charlien

• 19 September 2012 - 17:41

Annet:

Mooie foto's, jullie zijn er vast helemaal uit. Die wisselende slaapplekken maken dat je veel meemaakt. Hier is het herfstig, vanavond zingen we een nummertje voor jullie.....
    De hartelijike Hurtigruten, Annet

• 19 September 2012 - 20:34

Ineke:

Hallo,

Moest even bijlezen, want had de eerste twee verhalen gemist.
    Wat een leukigheid weer en al een hoop gezien.

Die foto van de trol is echt super. Kunnen we vast nog wel eens gebruiken :-)
    Is er nog een reden waarom ze die trollen daar hebben?

Veel plezier nog even.
    Groetjes Ien

• 21 September 2012 - 12:06

Jan:

Hoi Rodney,
    Het is een leuke ervaring om zo alles van verweg, dichtbij mee te maken
    Groetjes en tot gauw. Jan