Aankomst en eerste dagen - Reisverslag uit Fajã da Ovelha, Portugal van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste dagen - Reisverslag uit Fajã da Ovelha, Portugal van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

12 Oktober 2015 | Portugal, Fajã da Ovelha

Alweer vakantie?!
Ja, jullie lezen het goed. Nadat we in de zomer al 2 weken vakantie hebben gehad, zijn we er nu opnieuw op uitgetrokken. Deze keer is de bestemming Madeira, ook wel bekend als het bloemeneiland. Het schijnt een waar paradijs voor wandelaars te zijn, dus dat is wel aan ons besteed. Bovendien is het meestal goed weer met temperaturen van zo'n 25 à 26 graden. Dat vinden we geen probleem.

Dat wandelen staat overigens wel een beetje op losse schroeven. Rodney heeft namelijk in korte tijd eerst een zweepslag opgelopen (2,5 weken geleden) en is daarna (weer) door zijn rug gegaan (1,5 week geleden). Op zich is alles redelijk geheeld maar het blijft natuurlijk wel oppassen. En wandelen is bovendien erg goed voor het genezingsproces van de rug.

Dag 1 (aankomst Madeira)
De vlucht naar Madeira verliep goed, al moest de piloot wel een andere route kiezen vanwege een staking bij de verkeersleiding in Frankrijk met lichte vertraging tot gevolg. Bij het ophalen van de auto probeerde de autoverhuurder ons een andere (duurdere) auto en extra verzekering aan te smeren. Maar daar zijn we niet op ingegaan. De reisorganisatie (Eliza was here) heeft alles prima geregeld. We kregen uiteindelijk een Nissan Micra mee. Hiermee zijn we naar ons verblijf Colina da Faja in Faja da Ovelha gereden. Wat direct opvalt zijn de steile wegen en vele tunnels die Madeira rijk is. En de mooie vergezichten tijdens het ritje van een uur zijn de moeite waard.
Onze kamer is knus maar een beetje klein, al hebben we wel een hele ruime douche. Het mooiste aan de kamer bevindt zich eigenlijk aan de achterzijde. Vanuit de kamer kunnen we naar een gezamenlijk terras lopen waar we een prachtig uitzicht hebben op de Atlantische Oceaan. Op het terras werden we trouwens vrijwel direct verwelkomd door een groepje (wilde) kanaries en een torenvalk.

Dag 2
Waar we gisteren konden genieten van de warme zon, was het vandaag vrijwel de hele dag regenachtig. Alleen aan het eind van de middag werd het droog en brak de zon af en toe door de wolken heen. We hebben dan ook niet veel gedaan vandaag: een beetje gelezen, gepuzzeld en Skipbo gespeeld. 's Ochtends zijn we nog wel even naar de bakker gelopen, op zo'n 15 minuten loopafstand. En later in de middag hebben we een bezoek gebracht aan Calheta, een wat grotere plaats aan de kust, op zo'n 20 minuten rijden van Faja da Ovelha. We waren er gisteren ook al geweest om boodschappen te doen en een hapje te eten. Vanmiddag hebben we informatie ingewonnen over een boottocht om dolfijnen en walvissen te spotten.

Dag 3
Vandaag zijn we naar Porto Moniz gereden, een gezellige badplaats in het Noordwesten van Madeira. Het centrum ligt vlak bij het water en bestaat uit diverse winkeltjes en restaurants. Vanaf de kant was te zien hoe de golven soms indrukwekkend hoog tegen de rotsen aan beukten. Je kunt er ook zwemmen in een afgebakend deel van de rotsen maar dat hebben we niet gedaan.

Na de lunch, waar ook de alom aanwezige hagedisjes van meegenoten, zijn we naar de Levada da Ribeira da Janela gegaan, een mooie plek om te wandelen. Op Madeira zijn veel wandeltochten langs levada's (irrigatiekanalen of watertransportsystemen) gemaakt. De Levada da Ribeira da Janela is 25 kilometer lang, maar die hebben we natuurlijk niet helemaal afgelegd. Zeker voor iemand die net herstellende is van rugproblemen is het niet verstandig om zo ver te lopen. We hebben het pad dan ook een klein stukje gelopen en zijn toen weer omgekeerd. Behalve de prachtige uitzichten werden we tijdens de tocht ook getrakteerd op de Madeira vink en het Madeira vuurgoudhaantje, die alleen op Madeira voorkomen. Helaas liet het weer ons wel in de steek want naast zonneschijn kregen we ook regelmatig regen op ons dak.

Eenmaal terug in Faja da Ovelha hebben we een lekkere maar eenvoudige maaltijd genomen bij Precipicipio, een klein lokaal restaurantje waar het nog op prijs wordt gesteld als je probeert Portugees te praten. We hebben dan ook het nodige bijgeleerd.

Dag 4
De wandeling en/of de autorit gisteren hebben Rodney's rug geen goed gedaan. Vanmorgen was dat helaas nog niet over. Toch zijn wij er op uit getrokken om te gaan wandelen. We wilden de Lagos da Madeira lopen maar konden het begin van de route nergens vinden. Wel zagen we de Levada das 25 Fontes e Risco, 2 wandelingen in 1, van ca. 9 km. Die wordt aanbevolen als mooie route maar kan soms erg druk zijn. Omdat we toch graag wilden wandelen hebben we die route maar gevolgd. Je kunt onderweg kiezen om naar Risco te lopen, een bergwand waar de Madeira vinkjes uit je hand aten (niet goed maar wel erg leuk), of naar de 25 Fontes, een pad over soms hele smalle paadjes langs de levada's naar een plek met 25 watervalletjes. Uiteindelijk viel het met de drukte wel mee en hebben we beide wandelingen gedaan. Rodney heeft de redelijk pittige wandeling doorstaan, al speelde zijn rug regelmatig op. Maar tijdens de laatste klim naar boven leek het wat beter te gaan. Morgen maar zien hoe het dan is. Het weer was overigens vergelijkbaar met gisteren: soms zon, veel wolken en af en toe een bui.

• 12 Oktober 2015 - 14:25

L.hager:

Wat fijn,dat het gedierte steeds present is.Hier schijn de zon,maarkoud.Vanmorgen was het 1 gr.Geniet ervan ensterkte met de rug.groet Ma

• 12 Oktober 2015 - 17:24

Sandra:

Hé vakantiegangerds!

Wat heerlijk lekker op vakantie. Wel minder van je rug Rodney. Hopelijk zal het beetje bij beetje beter gaan tijdens de vakantie. En idd lopen is dan wel prettiger dan langdurig zitten. Alhoewel je ook best moet opletten waar je je voetjes zetten, ivm misstappen. Kan ook beheurlijk au doen.
    Mooie foto's en omgeving ;-)) Heel veel plezier, zodat ik het ook heb (door de verhalen en foto's)

Groetjes
    San

• 13 Oktober 2015 - 09:41

Sherin:

Ha Rodney en Gerlinde,

Wat een prachtige natuur in Madeira!
    Een hele fijne en bijzonder vakantie toegewenst!
    Rodney, succes met je rug.

Groetjes,

Sherin

• 14 Oktober 2015 - 09:43

Robert:

Gr. ogenuitsteken he. Nou er was hier vandaag lekker al 0 uren zon, 3 uren water en de laatste planten geven het op vanwege de temperatuur. We genieten hier dus, ha.

Gr, Robert