Jurrassic Coast, Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Jurrassic Coast, Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Jurrassic Coast, Weymouth

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

06 Oktober 2009 | Verenigd Koninkrijk, Weymouth

4 oktober 2009
Met miezerweer zijn we vanmorgen vertrokken richting Weymouth met een tussenstop in Torbay, wat de Engelse rivièra wordt genoemd. Het was er inderdaad aangenamer, hoewel het ook daar bewolkt was, en er stonden palmbomen. Het strand was roodbruin en er lag groen zeewier op, wat bij elkaar een nogal vervreemdend effect gaf. Er stonden ook honderden houten strandhuisjes op een rij in allerlei verschillende kleuren. Daarnaast was er de in elke badplaats aanwezige kermis met ouderwetse attracties zoals een draaimolen en overdekte bankjes met bewerkte houtranden. O.a. hierdoor ademen deze badplaatsen een sfeer van vergane glorie.

Vlakbij het strand is een grote winkelstraat, waar we de Steam Railway tegenkwamen. Er kwam net een heuse oude stoomlocomotief aanrijden. Jeroen J., speciaal voor jou de foto op gerlinderodney.mijnmomenten.nl.

Later op de dag kwam Rodney erachter dat hij twee kamersleutels had, eentje van de huidige B&B en eentje van de vorige…..!!

5 oktober 2009
De miezel was vanmorgen overgegaan in heuse regen. Omdat we nog steeds de was moesten (laten) doen, een lekkere zeep in kaneelsmaak (cinnamon cakes) wilden kopen en de sleutel van de vorige B&B moesten opsturen, zijn we het centrum van Weymouth ingegaan, zo’n vijf minuten lopen. De wasserette, waar onze gastvrouw ons naartoe stuurde, bleek er echter niet meer te zijn. Toen bood zij aan zelf onze was te doen, wat wij heel aardig vonden, want ze wilde er niks voor hebben. Weymouth ligt aan de zuidkust en heeft uiteraard ook weer een strand. Én palmbomen. Aangezien we het Engelse eten een beetje zat zijn, waren we rond lunchtijd blij een Subway te zien, waar we een heerlijk broodje hebben genuttigd. Het viel ons overigens op dat de mensen in Weymouth van een sociaal lagere klasse lijken te komen, zeg maar het type Violet en Onslow, de zus en zwager van Hyacinth Bucket uit Schone Schijn. Ook het taalgebruik is niet zo “keurig” als we tot nu toe gewend waren. Ze laten bijvoorbeeld overal de letter t weg en spreken alles plat uit. Little wordt bijvoorbeeld uitgesproken als lill en right wordt rooit.

’s Middags werd het droog. Dat kwam goed uit, want we wilden naar Cerne Abbas, een 55 meter grote reus uitgestoken in een krijtheuvel. Men weet niet hoe oud hij is, 1500 jaar of 350. Het zou Hercules kunnen voorstellen, maar sommigen denken dat het een parodie op Oliver Cromwell is, een militair en politiek leider, omdat hij door zijn vijanden Engelands Hercules werd genoemd. We besloten om de wandeling rond de krijtheuvel te doen, waar we tussen de ons aangapende koeien door moesten lopen en duizenden koeienvlaaien moesten ontwijken. Hierdoor zaten onze schoenen na afloop vol modder en koeienvlaai. Maar elk nadeel heb z’n voordeel, in ruil daarvoor hebben we wel drie rennende en hoog springende hertjes (reeën?) gezien. En een konijn en diverse opstuivende en scheldende fazanten.

Nog wat opvallende zaken in Engeland:
- ze zijn er gek op rotondes, zelfs op snelwegen;
- overal zijn bijna altijd gratis openbare toiletten;
- opvallend veel ouderen lopen gezellig buiten, ook ’s avonds langs het strand.

6 oktober 2009
Vandaag stond de Jurassic Coast op het programma. Dit is een 152 km lange kuststrook die heel erg veel fossielen uit de Jura en de Krijtperiode bevat. Het staat op de Wereld Erfgoed lijst. Je mag er zelf naar fossielen zoeken, omdat de zee ze anders toch wegspoelt. Fossielen zijn het beste te vinden bij slecht weer, dus we hadden “geluk”. Omdat Charmouth een goede vindplaats is, zijn we daar naar toe gegaan. Onderweg was het in de hoger gelegen gebieden heel erg mistig. In het Charmouth Heritage Coast Centre is te zien wat er zoal aan de Jurrasic Coast is gevonden, zoals veel grote en kleine ammonieten, maar ook grote ichthyosaurussen (voorouders van dolfijnen). Ook krijg je er tips en instructies voor het zoeken. Omdat er op Monmouth Beach in Lyme Regis bij laag water in ieder geval fossielen op grote stenen te zien zijn, zijn we daar gaan kijken. En na een tijdje zoeken zagen we inderdaad allemaal ammonieten in de stenen. Overal lopen mensen te zoeken en Rodney heeft zelf een steen met een vage afdruk van een ammoniet gevonden.

• 07 Oktober 2009 - 22:16

Sherin:

Wat bijzonder, dat jullie fossielen konden gaan zoeken!