Banff en Radium Hot Springs - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Banff en Radium Hot Springs - Reisverslag uit Radium Hot Springs, Canada van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Banff en Radium Hot Springs

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

20 September 2010 | Canada, Radium Hot Springs

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties. Ineke, het kost inderdaad veel tijd om de verhaaltjes te schrijven en de foto’s te selecteren. Maar als we dan weer de reacties lezen en achteraf horen hoe leuk iedereen het vindt, dan maken we er toch iedere keer weer tijd voor.

18 september 2010
Op deze stralende dag hebben we Lake Louise achter ons gelaten en zijn via de Bow Valley Parkway richting Banff gereden. Ook deze toeristische route door het Banff National Park gaat weer langs prachtige bergen en door gevarieerde bossen met bomen in allerlei kleuren. Vooral het goudgeel van de aspen (waarschijnlijk esp?) is erg mooi om te zien. Onderweg zijn we een paar keer gestopt voor mooie uitzichten bij een aantal viewpoints.
We hebben daarnaast een wandeling gemaakt naar de upper en lower falls in de Johnston Canyon. In de reisgids stond al dat dit wandelpad druk bezocht wordt. En dat was te merken toen we de parkeerplaats opreden. Er was nergens een vrije plek te vinden. Gelukkig gingen er net 2 campers weg zodat we onze RV daar neer konden zetten. Deze bezienswaardigheid wordt dan ook jaarlijks door een miljoen mensen bezocht! Via een catwalk aan de wand van het ravijn liep je soms boven het diepliggende water en had je een mooi uitzicht op de canyon zelf. Het pad liep hier overigens wel wat dieper door het ravijn dan bij de wandeling in Maligne Canyon.

Aan het eind van de middag zijn we het stadje Banff ingegaan om nog wat winkels te bekijken (de winkels zijn hier lang open) en om een hapje te eten. Tijdens de zoektocht naar een geschikt restaurant voelde Rodney ineens iets vreemds aan zijn voet. Wat bleek: de zool van zijn linker bergschoen was losgeraakt en zat alleen nog bij de teen vast. Gerlinde had al opgemerkt dat er in de zool gaten zaten, maar we hadden nooit verwacht dat de zool zodanig kapot was dat deze tijdens de vakantie helemaal los zou gaan. Gelukkig waren wij niet ver van een sportwinkel verwijderd, dus daar kon Rodney nieuwe bergschoenen kopen. Hierdoor hebben we overigens pas erg laat, maar wel lekker dankzij een tip van de verkoper van de sportwinkel, gegeten.

19 september 2010
Het idee was om vandaag te wandelen in Kananaskis Country, waar veel wild zou zitten, en een kanotocht op het Minnewanka meer te maken. De regen gooide echter roet in het eten. Wat hebben we de afgelopen dagen dan geluk gehad met het weer!! Daarom gelijk maar door naar de volgende bestemming: Radium Hot Springs. De weg hier naar toe loopt door het Kootenay National Park. Door de aanhoudende regenval konden we helaas maar weinig van de omgeving zien. Maar we gaan ervan uit dat het vergelijkbaar is als met de andere parken. Onderweg werden we nog wel verrast door een vrouwtjes Moose (eland) met jong en een kudde big horn sheep, ook vrouwtjes.
Ondanks de regen hebben we toch ook nog een korte wandeling gemaakt naar de paint pots, ijzerhoudende bronnen met roestkleurige oevers. De okerkleurige grond werd door de indianen gebruikt als verfstof en de blanken hebben dat op grotere schaal van hen overgenomen. Sinds 1920 wordt er geen oker meer gewonnen omdat het niet paste bij een natuurpark.

We staan nu in Radium Hot Springs op de meest luxe en duurste campground tot nog toe. Maar daar krijgen we dan wel een hoop extra voorzieningen voor terug zoals draadloos internet, zwembad, hot tub, was- en drooggelegenheid, tv-ruimte, speelhal, bibliotheek, sportfaciliteiten, etc.. We hebben hier dus ook maar meteen onze was gedaan. Overigens horen we ook hier regelmatig het toeteren van de trein (tsjoe, tsjoe), iets wat wij in Nederland niet kennen. Klinkt ouderwets gezellig maar het is minder als de trein vlak langs de campground rijdt, zoals in Lake Louise. We werden er daar namelijk ’s ochtends fijn door gewekt.

20 september 2010
Radium Hot Springs staat bekend om zijn natuurlijke heilzame waterbronnen (vandaar ook de naam). We zijn vanmorgen naar deze baden toe gegaan maar het viel wel een klein beetje tegen. Allereerst was er van de 2 baden al 1 gesloten en daarnaast was de omgeving niet zo mooi als bijvoorbeeld het thermale bad dat we in IJsland hebben bezocht waar je een weids uitzicht had. Hier lag het ingeklemd tussen de bergen en een weg. Maar natuurlijk blijft het wel heerlijk toeven in een bad van ca. 40 graden.

Later in de middag hebben we een wandeling gemaakt bij Sinclair Creek. De persoon van het tourist information center had aangegeven dat er onlangs een beer en een poema zijn gesignaleerd. Dus daar wilden wij wel heen! Maar ondanks dat we in de mooie omgeving naar deze dieren hebben gezocht en er onderweg werd gewaarschuwd voor een moederbeer met 2 jongen, zijn we niet verder gekomen dan het spotten van een paar mule deer, die overigens ook gewoon dichtbij door bleven grazen en waarvan een jong enigszins mank liep.
We zijn nu al meerdere keren in gebieden geweest waar beren zouden zitten, maar ze willen ons helaas niet ontmoeten :). Het lijkt dus een goede keus geweest om aan het eind van onze vakantie een excursie naar de Grizzly’s te boeken.

• 21 September 2010 - 06:58

Jos Duijts:

Ha Rodney,

Leuk die verhalen,ga gelijk sparen.

• 21 September 2010 - 14:09

Ineke M:

Hoi hoi,

ben ik weer...
    jullie maken me wel onwijs nieuwsgierig naar hoe het er in het echt uitziet. In Nieuw Zeeland ook wel soortgelijke dingen gezien (behalve al dat wild dan) en het begint hier aardig te kriebelen. Helaas voor jullie zag ik dat de helft er al weer op zit, gelukkig voor mij.. des te eerder kan ik Rodney eens uithoren of het ook een vakantie voor mij is.
    Maar zoals Jos al aangeeft, eerst maar eens sparen dan!

Heel veel plezier nog en hopelijk wordt het snel weer wat droger weer.

• 21 September 2010 - 18:17

Lengte:

Nieuwe bergschoenen? Hardloopschoenen heb je nodig in een gebied met beren en poema's Bestaat het merk Puma nog dan kun je ze voor blijven.

• 21 September 2010 - 19:23

Jeroen Koevoets:

Grizzly's? Het kan nog. Even naar Alaska doorrijden. Of de foto's bij mij bestellen.

• 22 September 2010 - 09:32

Annemiek:

hoi rodney, wat een heerlijke vakantie dan is Vancoucer eiland toch wel heel wat anders!Maar zeker een aanrader!Geniet ervan, het is zo voorbij! Bevalt de camper?

• 25 September 2010 - 19:46

Sherin Subhani:

Hoi Gerlinde en Rodney,

Bedankt voor mooie kaart uit British Colombia.
    Ik geniet van de verhalen en foto's.
    Wat een waanzinnige prachtige natuur.

Groetjes,

Sherin