Glacier, Revelstoke, Kelowna en Vancouver Island - Reisverslag uit Tofino, Canada van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Glacier, Revelstoke, Kelowna en Vancouver Island - Reisverslag uit Tofino, Canada van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Glacier, Revelstoke, Kelowna en Vancouver Island

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

27 September 2010 | Canada, Tofino

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de reacties.
- Jos en Ineke, sparen is zeker nodig. Want we hebben ook in Canada zelf nog het nodige uitgegeven. Het is gewoon niet goedkoop in dit gebied. Maar daar krijg je natuurlijk wel een onvergetelijke ervaring voor terug.
- Annemieke, het was in het begin wel even zoeken, maar nu we weten hoe alles werkt bevalt de camper prima. We zijn de laatste dagen overigens nog op Vancouver Island.
- Jeroen (lengte), renschoenen hebben niet zo veel zin, want beren en poema’s rennen toch wel harder :). We konden de poema’s in de winkel trouwens ook al niet vinden......!

21 september 2010
Wij zagen gisteravond dat er op de campground in Radium Hot Springs ook werd gewaarschuwd voor beren. Waarschijnlijk is het dezelfde beer als die wij op onze trail vergeefs probeerden te zoeken. Helaas hebben we ‘m ook daar niet gezien. Stel je voor dat er in Nederland op de camping wilde dieren bij je caravan/tent kunnen komen!! Lijkt ons fantastisch, maar daar zullen jullie wel anders over denken hè, Linda/John?
Vandaag staat Glacier National Park op het programma. Onderweg hebben we een korte wandeling in het park gemaakt, maar die vonden wij niet zo heel erg mooi. Terwijl wij door het bos liepen hoorde je het wegverkeer en draaiende machines. Wel grappig waren de verschillende soorten paddenstoelen die we zijn tegengekomen. In allerlei kleuren, van bijna wit tot donkerbruin, geel, paars, lila en roze.

Een paar kilometer verder in het park is de campground waar we gaan overnachten, Illecillewaet . Hiervandaan lopen veel hiking trails waarvan we er morgen 1 willen gaan doen. De weersverwachting voor morgen is namelijk erg goed, hoewel we zagen dat het in Nederland beter weer is dan hier, vooral veel warmer. Ze verwachten hier een vroege winter.

Bij het betreden van het Glacier National Park zijn we overigens weer teruggekomen in de Pacific tijdzone, dus het verschil met Nederland is weer 9 uur.

22 september 2010
De weersvoorspellers hadden het bij het goede eind, de dag begon vol zonneschijn. We kozen een trail richting Perley Rock en Mount Sir Donald. Er was berenactiviteit in de omgeving dus er werd advies gegeven om lawaai te maken. Dat was aan Rodney wel besteed. Hij trok zijn hele register open: van Rubberen Robbie tot Long Tall Ernie & The Shakers. En het werkte, geen beer gezien. Gerlinde denkt dat ze met hun poten op hun oren zijn weggerend……:D!!
Het pad liep behoorlijk omhoog (een paar honderd meter stijging) en het uitzicht op de bergen en de Illecillewaet-gletsjer werd steeds mooier. We konden niet verder dan de plek waar de brug al uit de rivier was gehaald en moesten van daar weer terug. Na iets meer dan 3 uur kwamen we moe maar voldaan bij de campground terug.

De rit gaat vandaag naar het plaatsje Revelstoke, te bereiken via het restant van Glacier National Park en het Mount Revelstoke National Park. Omdat de te overbruggen afstand niet zo groot was zijn we, na een bezoek aan het visitor information centre en het regelen van een nieuwe overnachtingsplaats, meteen doorgereden naar de Meadows in the Sky Parkway. Deze 25 km lange weg de Mount Revelstoke op kenmerkt zich door veel haarspeldbochten en een aantal viewpoints. Omdat het park om 19.00 uur zou sluiten en de weg naar de top een half uur in beslag zou nemen, konden we niet overal stoppen. Op advies van de parkbeheerder hebben we de 1 km lange wandeling naar de top gemaakt, de summit. Hier staat nog een oud gebouwtje, de old firetower, die vroeger werd gebruikt om branden in het park te ontdekken. Door blikseminslag, wat vaak gebeurt op de berg, komt er namelijk veel brand voor in de parken. Mede door de komst van satellietschotels en de inzet van helikopters is de functie van het huisje tegenwoordig overbodig geworden.

23 september 2010
We hebben de parken achter ons gelaten en zijn begonnen aan de terugweg naar Vancouver om daar de boot naar Vancouver Island te nemen. Omdat wij het te lang vonden om in 1 keer naar Vancouver te rijden, zijn we gestopt in Kelowna waar het ook meteen een stuk warmer is. Vanwege de vele mogelijkheden was het moeilijk om een campground te kiezen. We besloten de hulp in te roepen van het Visitor Information Centre. Toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen zei de medewerkster dat er een Nederlandse collega bij hen werkte en die ging ze meteen halen. Deze vrouw is met haar gezin 5 jaar geleden naar Canada geëmigreerd. We hebben een tijdje met haar gepraat over haar ervaringen en de verschillen tussen Nederland en Canada. Zij miste het fietsen in Canada omdat vrijwel alles zittend (in de auto) wordt gedaan. Grote pluspunt van Canada is de ruimte die je in Nederland niet hebt.
Uiteindelijk heeft ze ons op weg geholpen met de keuze voor een campground. We zitten nu in West Kelowna aan een groot meer. Bij het inchecken mochten we gratis pruimen meenemen, zoveel we maar wilden. Van hun eigen boom. Dat lieten we ons natuurlijk geen 2 keer zeggen. Ze zijn heel erg lekker.

24 september 2010
Vandaag hebben we onze weg naar Vancouver vervolgd. We wilden graag op tijd de boot naar Vancouver Island nemen en baalden dan ook toen we bij Vancouver in de file terecht kwamen, op nagenoeg dezelfde plek als op de heenreis. Daardoor misten we net de boot van 17.20 uur, maar waren we ruim op tijd voor de boot van 19.30 uur. We konden de camper in een rij parkeren en bij een nabij gelegen pub rustig een hapje eten.
Bij terugkomst in de camper hebben we een campground in Nanaimo gebeld om vast een plaats te reserveren. Want je moet op een campground voor een bepaald tijdstip aankomen of anders even bellen. Gerlinde was verbaasd toen de beheerder aan de andere kant van de lijn ineens “hoe gaat het?” in gebroken Nederlands zei. Hij bleek uit Korea te komen en is idolaat van Nederlanders. Hij heeft zo een paar woordjes Nederlands geleerd.

25 september 2010
De campgroundbeheerder wilde ons vanmorgen nog wat toeristische informatie geven over Vancouver Island. Hij bleef daarbij de Nederlanders maar ophemelen, beginnend met uiteraard Guus Hiddink, die van hem president mag worden. Hij had zelfs van Laura, het zeilmeisje, gehoord. Zijn kantoortje hing vol met honderden kaarten van mensen uit Nederland. Toen we wegreden, moest hij nog even kwijt wat hij ook nog had geleerd: “Ik hou van jou!”.

Wij hebben op Vancouver Island helaas te weinig tijd om alles te doen wat we zouden willen doen. We wilden zeker in Chemainus de totempalen bekijken maar die bleken in het zuidelijker gelegen Duncan te staan. We zijn daar naar een cultural centre van de Cowichan indianen geweest waar uitleg werd gegeven over de betekenissen van de verschillende totempalen. Ook was er iets te zien over het maken van diverse typen kano’s en over truien, vanaf het scheren van het schaap tot het spinnen en breien. Verder werd een aantal traditionele dansen opgevoerd, waar ook een heel klein indiaantje aan meedeed. Voor de totempalen in het centrum van de stad hadden we geen tijd meer.
Daarna toch nog naar Chemainus want dat is wereldberoemd vanwege zijn murals en sculptures. Er zijn meer dan 35 muurschilderingen en 13 beelden, gemaakt door internationale kunstenaars. En het moet gezegd, sommige zijn echt heel erg mooi. We waren net klaar met ons rondje door het plaatsje toen het weer eens begon te regenen. Wij hebben van verschillende mensen gehoord dat de maand september voor Canadese begrippen erg koud en nat is. Jammer dat dit nu net in onze vakantie het geval moet zijn.

Omdat we heel graag naar het Pacific Rim National Park willen en dit vrij lang rijden is, zijn we vast die kant op gereden. We hebben een provincal campground even voorbij Port Alberni opgezocht en staan daar nu in de stromende regen. Volgens onze Koreaanse vriend moet het morgen mooi weer zijn. Zijn voorspelling voor vandaag kwam in ieder geval uit.

26 september 2010
De aanbidder van Hiddink had ten dele gelijk. We zagen ’s ochtends dat het gelukkig niet meer regende en in de loop van de dag brak af en toe het zonnetje door. Maar hoe verder we richting het Pacific Rim National Park reden, hoe bewolkter het werd. Het bleef echter wel droog dus we hebben in het park nog een paar korte trails gedaan waarvan er 1 door een regenwoud liep. Ongelooflijk om te zien hoe de bomen en planten hier groeien. Sommige bomen kunnen heel erg groot worden. Bij een andere trail had de persoon van het visitor information centre gezegd dat er in de verte zeeleeuwen te zien zou zijn. Maar het was boven water helaas te mistig om iets te kunnen waarnemen.

We hadden niet gedacht dat er een duurdere campground zou zijn dan Radium Hot Springs maar we hebben er in Tofino toch één gevonden. We zitten dan echter wel vlakbij het strand en kunnen gebruik maken van gratis wifi-internet en telefoon.

• 27 September 2010 - 10:25

Sherin Subhani:

Hoi Rodney en Gerlinde,

Wat een genoegen om de verhalen te lezen. Nog veel plezier de laatste dagen.

Groetjes,

Sherin

• 27 September 2010 - 12:21

Annemiek:

Leuk om je verhaal over inderdaad Vancouver island te lezen, maar jullie moeten nog een reis plannen want het is daar zo mooi, wat jullie gemist hebben , heb ik gezien en zelfs na 15 jaar heb ik nog steeds heimwee!

• 27 September 2010 - 17:38

Pa&Ma:

O, wat hebben jullie hetzelfde weer als in Nederland. Dus wij kunnen ons ook in B.C. plaatsen. Maar de zon zal wel schijnen in jullie harten in zo een prachtige omgeving te mogen verkeren.

• 01 Oktober 2010 - 19:25

John Linda:

Nou linda moet er niet aan denken wilde dieren op de camping,ik zou het
    wel leuk vinden.
    Als je dit leest zit jullie vakantie er al weer op.
    Groetjes,John.