Santiago - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: Gerlinde en Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

05 Oktober 2018 | Kaap Verdië, Praia

Kaapverdië
We hebben er even op moeten wachten maar eindelijk is het ook voor ons zo ver: vakantie! Het idee was om naar Peru te gaan. Maar oktober blijkt niet de meest geschikte maand daarvoor te zijn. Dan begint namelijk het regenseizoen en lopen we het risico om minder vogels en andere dieren te zien. Bovendien waren we, zoals gewoonlijk, vrij laat met boeken. Dus Peru schuiven we door naar volgend jaar.

Maar ja, waar gaan we dan wel naar toe? Dat is Kaapverdië geworden. We gaan niet zoals de meeste mensen naar één van de 2 toeristische eilanden (Sal of Boavista) maar gaan eilandhoppen langs São Nicolau, São Vicente, Santo Antão, Fogo en Santiago. Het zijn heel verschillende eilanden met ieder zijn eigen microklimaat en bijzondere vegetatie: van tropisch, woestijnachtig tot vulkanisch. En voor ons als vogelliefhebbers ook erg interessant: er zijn vogelsoorten die alleen hier voorkomen. Gaan jullie met ons mee?

Dag 1: São Nicolau vs Santiago - hoe een planning kan veranderen
Helaas gaan dingen soms anders dan gepland.......! Het begon al met de mededeling bij vertrek dat we een extra tussenstop in Faro moesten maken om bij te tanken. Uiteindelijk leverde dat slechts 10 minuten vertraging op dus dat viel wel mee. Eenmaal geland op Santiago bleek het visum, dat door het reisbureau was geregeld, niet in het systeem te staan. Dat moesten we dus alsnog aanschaffen. Nu waren we daar door het reisbureau al voor gewaarschuwd dus die kosten krijgen we wel terug. Daarna kwamen we erachter dat onze aansluitende vlucht naar São Nicolau al was vertrokken! De vlucht blijkt anderhalf uur vervroegd te zijn zonder dat wij of het reisbureau daarover zijn ingelicht. Nu begrijpen we ook waarom andere passagiers vroegen om voor te gaan. Waarschijnlijk moesten zij dezelfde vlucht halen. Maar ja, als je denkt voldoende tijd te hebben dan ga je je niet haasten. De eerstvolgende vlucht naar São Nicolau is pas zaterdag. Daar stonden we dan in Praia.

Dus maar even bellen met het reisbureau. Hoewel zij niets aan de situatie konden doen, voelden ze zich wel verantwoordelijk voor het ontstane probleem en zijn ze gaan zoeken naar een oplossing. Ze hebben uiteindelijk geregeld dat we 3 nachten in een hotel in Praia (Praiano Aparthotel) kunnen verblijven. En om de pijn wat te verzachten hebben ze aangeboden om een excursie naar de oude stad Ciudad Velha te regelen. Erg attent van ze.

De vlucht naar São Nicolau is omgeboekt naar zaterdag. Daar verblijven we nu maar 2 nachten terwijl we er oorspronkelijk 5 nachten zouden zitten. Het is even niet anders.

Dag 2: Santiago - Ciudad Velha
Na een bijzonder ontbijt met allemaal heerlijke hartige hapjes zijn we met een chauffeur en een gids naar Ciudad Velha vertrokken. Als eerste hebben we een oud fort bezocht dat door piraten is verwoest en daarna grotendeels is gerestaureerd. Daarna zijn we naar de oude stad zelf gegaan, waar we door de Bananenstraat (!) zijn gelopen, een herbouwde kerk en een deels verwoest klooster hebben bezocht en even hebben stil gestaan bij een pilaar op het plein waar vroeger de slaven werden verhandeld en gestraft. Onze gids, Clodio, gaf overal een toelichting bij. Hij kletste Ons de oren van het hoofd. Na het verorberen van een heerlijke lunch, de Kaapverdianen eten het liefst 3 keer per dag warm, zijn we terug naar het hotel gebracht.

• 05 Oktober 2018 - 07:05

Cindy:

Hey Rodney & Gerlinde,
    Toevallig ben ik afgelopen zomer ook naar Kaapverdië geweest, dan inderdaad wel naar 1 van de toeristische eilanden: Boa Vista. Gaan jullie ook langs de families van het programma Helemaal het einde, op het eiland Sao Vicente? Ik volg deze iedere week op tv ;-)
    Geniet van jullie mooie reis en ben weer benieuwd naar jullie belevenissen!
    Groetjes Cindy

• 05 Oktober 2018 - 08:27

Sherin:

Ha Rodney en Gerlinde,

Leuk om jullie vakantieverhalen te lezen!
    Heel veel plezier in Kaapverdië!

Groetjes Sherin.