Scilly Eilanden - Reisverslag uit Penzance, Verenigd Koninkrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Scilly Eilanden - Reisverslag uit Penzance, Verenigd Koninkrijk van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Scilly Eilanden

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

01 Oktober 2009 | Verenigd Koninkrijk, Penzance

29 september 2009
Na nog een laatste wandeling over het coastal footpath, vlakbij ons hotel, zijn we naar Penzance gereden voor onze helikoptervlucht naar St. Mary’s, een van de Scilly eilanden (wat je overigens uitspreekt als ‘silly’…….). Gerlinde had erg naar deze vlucht uitgekeken, maar het was iets minder spectaculair dan verwacht. Het stijgen en dalen voel je nauwelijks en verder lijkt het net een vliegtuig, behalve dat je wel een stuk lager vliegt en dus een mooi uitzicht hebt. Aan boord was ook een hond, die de vlucht maar moeilijk kon verdragen. Hij bleef de hele vlucht blaffen. In twintig minuten waren op St. Mary’s.

‘s Middags hebben we Hugh Town, waar ons guesthouse is, te voet verkend. Er zijn een paar stranden en een hoger gelegen stervormig kasteel (denk aan Naarden), dat nu gebruikt wordt als hotel. Het was vandaag overigens erg druk op het eiland, zodat we moeite hadden om een eetgelegenheid te vinden waar nog plek was.

30 september 2009
We wilden vandaag een boottocht maken om wildlife te zien, maar het aanbod was zo divers, dat we moeilijk konden kiezen. Uiteindelijk viel de keuze op een tocht met een glasbodemboot naar de Northern Rocks, omdat andere boten daar niet naartoe gingen en er veel kans was op het zien van babyzeehonden. En dat klopte. We hebben zowel de baby’s als de volwassenen gezien, soms op de rotsen en dan weer in het water. Sommigen waren zo nieuwsgierig dat ze achter de boot aanvoeren. We hebben behoorlijk wat foto’s en film volgeschoten (zie gerlinderodney.mijnmomenten.nl). De kapitein heeft ook nog geprobeerd dolfijnen te vinden, maar zoveel geluk hadden we helaas niet.

Daarna konden we ervoor kiezen om op het eiland Bryher of Tresco gedropt te worden voor de middag. We kozen voor Tresco vanwege de fameuze Abbey Gardens, tuinen met tropische bloemen, bomen en planten van de hele wereld. En na een paar bewolkte dagen trok de lucht nu helemaal open en hadden we de rest van de dag prachtig weer. Toen we in de cafétuin zaten te lunchen, kwamen er musjes, vinkjes en fazanten bedelen om eten. Een fazant sprong op de tafel naast ons, at de resten van de achtergelaten borden en nam een servet mee.
Op de terugwandeling naar de boot zagen we nog veel meer fazanten en grijze knaagdieren, een soort muizen of ratten (helaas geen beeldmateriaal van). Er zijn op Tresco trouwens geen auto’s en ook niet echt wegen, het zijn meer paden. De mensen verplaatsen zich met golfkarretjes, waarbij het stuur verrassend genoeg weer links zit. Eenmaal weer op de boot hebben we door de glazen bodem nog wat krabben en vissen gezien en zaten de rotsen vol met aalscholvers en witte en grijze reigers. Al met al een prachtige dag.

1 oktober 2009
Tijdens het ontbijt vertelde een van de andere gasten dat ze op hun boottocht naar de oostelijke eilanden een heleboel dolfijnen hebben gezien. Jammer dat wij daar niet bij waren. Omdat onze helikopter pas om 14.45 uur vertrekt zijn we nog even naar Old Town gelopen en op een van de kleine strandjes gaan zitten. Tijdens de wandeling viel het ons, net als eerder, op dat mensen gewoon hun fiets langs de stoeprand neerzetten, zonder deze op slot te doen. Sterker nog, ze lijken geen eens een slot te hebben. Nu zijn we net terug op de heli-haven in Penzance en vertrekken zo meteen richting Dartmoor.

Update is dan ook mogelijk door gebruik te maken van de gratis wifi-verbinding in de wachtruimte op de luchthaven.

• 02 Oktober 2009 - 08:45

Pa En Ma:

Het is geweldig wat jullie alleman zie, vooral die prachtige natuur,door het te lezen wordt je al enthousiast.Geniet er nog maar even lekker van en bedankt voor de beelden. Dag.

• 05 Oktober 2009 - 19:49

Sherin:

Hoi Gerlinde en Rodney,

Hartelijk dank voor de prachtige kaart uit Engeland. Het verhaal van de Scilly eilanden spreekt me erg aan. Ik wist helemaal niets over Zuid Engeland, maar wat een prachtige foto's. Nog heel veel plezier in Engeland en een zonnetje toegewenst!

Groetjes Sherin