Santo Antão - Reisverslag uit Ribeira Grande, Kaap Verdië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Santo Antão - Reisverslag uit Ribeira Grande, Kaap Verdië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Santo Antão

Door: Gerlinde en Rodney

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

16 Oktober 2018 | Kaap Verdië, Ribeira Grande

Het lukt door de trage internetverbinding helaas niet om bij dit stukje foto's te uploaden, dus die volgen later.

Weer bedankt voor de reacties.

@Robert, er zijn hier niet zo veel verschillende soorten vogels. We zien en horen vooral Kaapverdische mussen, Kaapverdische mussen en Kaapverdische mussen. Verder hebben we wel de zwartkop en waarschijnlijk heggenmus gehoord, vooral hier in Paúl, maar ze laten zich (nog) niet fotograferen. En er vliegen rotsduiven, raven, buizerds en torenvalken rond. Maar de libellen zijn duidelijk in de meerderheid. Ze poseren en vragen om een foto van ze te maken.

Dag 10: Santo Antão - Quinta Cochete
Na de inspanning van gisteren wilden we het vandaag rustig aan doen. Nou dat werd het zeker voor Rodney. Gisteren had hij al last van diarree en vandaag kwam daar ook overgeven bij. En dan niet 1 keer maar 4 keer gedurende de dag. Hij heeft dus de hele dag op bed gelegen en heeft ontbijt, lunch en diner overgeslagen.
Gerlinde heeft ook last van diarree maar is verder wel gezond. Zij is de hele dag op de accommodatie gebleven en heeft een beetje met Antonia gesproken, de accommodatie verder bekeken en haar huiswerk voor Spaanse les gemaakt.

Dag 11: Santo Antão - Quinta Cochete en Casa Cavoquinho
De nachtrust heeft Rodney goed gedaan. Hij is nog wel wat zwakjes en heeft nog steeds last van diarree maar voelt zich gelukkig wel beter. In ieder geval goed genoeg om op te staan en te ontbijten. Dat moet ook wel want vandaag verlaten we Quinta Cochete en gaan naar ons tweede verblijf op Santo Antão: Casa Cavoquinho in Paúl. We zijn door een chauffeur naar de accommodatie gebracht en konden 2 routes nemen: 1 langs de kust en 1 door de bergen. Wij kozen voor de laatste, die langer duurde maar ons schitterende uitzichten verschafte. Onderweg werd het landschap ineens groen en stonden er plotseling naaldbomen. Zo is duidelijk te zien dat er een microklimaat op dit eiland heerst.

Casa Cavoquinho wordt gerund door een Spaans koppel, José en Belen die hier 13 jaar geleden zijn komen wonen. Het huis kijkt uit over de Paúl-vallei. Net als in Quinta Cochete serveren ze elke avond een maaltijd met zoveel mogelijk groente en fruit uit eigen tuin of omgeving.

Na het diner hebben we nog even met José gepraat. Hij werkte voor een Amerikaanse maatschappij in Madrid en had het helemaal gehad met de Amerikanen toen vanuit het hoofdkantoor werd besloten dat 10% van het personeel moest worden ontslagen. Hij is toen gaan kijken naar mogelijkheden om ergens anders heen te gaan en dat werd Santo Antão in Kaapverdië. José vertelde overigens ook dat Santo Antão 250 jaar geleden 50 jaar tot Frankrijk heeft behoord. Vandaar dat de mensen hier meer Frans praten dan op de andere eilanden. En ze dansen ook nog steeds een Franse dans uit die tijd.

Dag 12: Santo Antão - Paúl-vallei
Vanmorgen werden we om een uur of 6 ruw gewekt door een enorme knal en wat commotie. Later hoorden we van Belen dat er een gasfles was ontploft bij de buren en er iemand naar het ziekenhuis is gebracht.

We stonden vanmorgen een keer niet op met zon. Het was bewolkt en er vielen later zelfs ook een paar spetters regen. Dat hebben we nog niet veel gehad. Het is ook iets koeler nu, al is de luchtvochtigheid nog wel hoog. Later op de dag verscheen af en toe een zonnetje tussen de wolken door.

Aan het eind van de ochtend hebben we een wandeling gemaakt door de Paúl-vallei. Geen hele lange dit keer (ca. 1,5 tot 2 uur) maar wel redelijk pittig. Maar ja, wat wil je als je midden in de bergen zit. Dan kun je alleen omhoog en/of omlaag. Het valt overigens op dat ze in deze vallei op de onmogelijkste plekken een huis hebben neergezet.

Dag 13: Santo Antão - Casa Cavoquinho
Vanmorgen voelde Gerlinde zich niet lekker, moest overgeven en is de hele dag in bed gebleven. De wandeling die we vandaag wilden doen kon dus niet doorgaan. Rodney is op de accommodatie gebleven en heeft gelezen, gepuzzeld en zijn huiswerk gemaakt voor het praktijkdiploma boekhouden. De regen nodigde ook niet uit om naar buiten te gaan. Pas later in de middag toen het wat droger werd heeft hij nog een wandeling van ongeveer een uur en een kwartier gemaakt.

• 16 Oktober 2018 - 10:45

Linda:

Hoi Rodney en Gerlinde
    Niet zo leuk dat jullie beide 1 dag ziek waren,zijn toch weer 2 dagen van je vakantie minder.
    Kan me ook voorstellen dat jullie erg schrokken van die gasfles.
    Hoop dat verder alles goed gaat en wens jullie nog veel plezier verder.
    Lieve groetjes van John en Linda.

• 16 Oktober 2018 - 12:18

Harry:

Hi Rodney en Gerlinde
    Jullie maken ook van alles mee, wat jullie vakantie altijd zo interessant maakt (wit all ups and downs!).
    Geen fietsen op de eilanden?
    Beterschap voor jullie beide!
    Harry

• 18 Oktober 2018 - 09:04

Sherin:

Wat een prachtige landschap!

• 18 Oktober 2018 - 15:36

Peter:

Prachtige omgeving zeg! Jammer dat jullie een dag ziek zijn geweest.
    Vogeltje lijkt me inderdaad een roze woestijnvink, zeker geen kaapverdische mus.
    Veel plezier nog