Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Pompei

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

03 Oktober 2008 | Italië, Pompei

1 oktober 2008
Tijdens de rit van vandaag naar Pompei merkten we voor het eerst dat we echt in het zuiden van Italië zijn aangekomen. De huizen zijn slechter onderhouden, er ligt overal afval, de politie is meer aanwezig en mensen roepen "va bene" naar elkaar. En het verkeer is nog idioter. Werkelijk alles kan en het krioelt allemaal door elkaar: auto’s, fietsen, Vespa’s en van die hele kleine driewielers met een laadbakje achterop. Vroeger reed de Nederlandse plantsoenendienst ook in zulk soort karretjes met zijn tuingereedschap in de laadbak. Het is echt geen gezicht als ze daar ook nog met z’n tweeën in gepropt zitten. Rodney, gewend aan Rotterdam, heeft zijn rijstijl al aardig aangepast. Gewoon voorrang nemen, anders kom je er nooit tussen. Maar het is wel zenuwslopend, want het is allemaal erg krap manoeuvreren en je weet nooit wat voor gekke kapriolen je medeweggebruikers uithalen. Om nog even op de politie terug te komen, onderweg wilden we bij een tankstation naar de WC. Nadat Gerlinde een paar keer aan de deur getrokken had in de veronderstelling dat hij zo klemde, riep een mannenstem iets. Dus wachtten we, maar hij kwam er nooit meer vanaf. De deur ernaast bleek ook een (gore) WC te zijn, zodat we daar maar heen gingen. Toen we weer naar de auto liepen, kwamen we een politieagent tegen en stonden er nog twee. Er was duidelijk iets aan de hand. Zou het met die meneer op de WC te maken hebben?

2 oktober 2008
We hebben de Vesuvius beklommen! Nou was dat grotendeels met de auto en daarna te voet nog zo’n 250 meter stijgen, maar we zijn er geweest en hebben op de kraterrand gelopen. De vulkaan is op zijn hoogste punt 1281 meter. Het werd helaas steeds bewolkter, dus we hebben geen foto’s genomen. De wolken jagen zo snel de krater in of over, dat je al te laat bent als je je fototoestel pakt om ergens een foto van te nemen. Overal stond meetapparatuur, want ze verwachten dat hij nog wel eens zal uitbarsten. ’s Middags hebben we de opgravingen van het oude Pompei bezocht, dat hier gewoon in de huidige stad Pompei ligt op zo’n 20 minuten lopen van ons hotel. Het oude Romeinse Pompei is in het jaar 79 net als enkele andere dorpen bedolven onder de lava en as van de toen uitbarstende Vesuvius. Woonhuizen met prachtige muurschilderingen, taveernes, een badhuis, een amfitheater e.d. zijn inmiddels onder het puin vandaan gekomen. Een groot deel moet nog steeds (verder) uitgegraven worden.

• 03 Oktober 2008 - 20:40

Erik Jan:

waanzinnig leuk hoor en mooie verhalen !!!!

het verkeer lijkt dus toch een beetje op dat hier in Poortugaal hahahahaha

groetjes hoor en veel plezier !!!!

hier thuis alles perfect in orde hoor !!! neem een beetje mooi weer mee want het is hier bar en boos, ga zo tobussie uitlaten en het zal wel weer een nat pak worden.

groentjes erik jan

• 05 Oktober 2008 - 16:47

Pa En Ma:

Wat zijn jullie durfals in dat verkeer te rijdenNiks voor mij, veel sterkte en geniet met volle teugen, Daag!