Parco Nazionale del Cilento - Reisverslag uit Stella Cilento, Italië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu Parco Nazionale del Cilento - Reisverslag uit Stella Cilento, Italië van Gerlinde en Rodney Hager - van der Spoel - WaarBenJij.nu

Parco Nazionale del Cilento

Door: Rodney/Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Gerlinde en Rodney

05 Oktober 2008 | Italië, Stella Cilento

Bedankt weer voor jullie reacties. Jeroen, ik zag op internet dat de resultaten van F inderdaad niet zo best zijn. Maar ze zijn in ieder geval wel door in de Uefacup (weliswaar met moeite, maar toch) en de sponsor is opgekocht door de Nederlandse staat. Dus misschien is er nog hoop. Erik-Jan, er lopen hier heel veel vriendjes van Toby rond, maar die hebben het lang zo goed niet als hij…….!! En troost je, het regende hier gisteren ook (behoorlijk).

3 oktober 2008
Vandaag hebben we nog geprobeerd in Pompei de Campaniletoren op te gaan, maar de lift was stuk en met de trap mochten we blijkbaar niet. Vanuit de Campaniletoren zouden we een mooi uitzicht gehad hebben over de ruïnes van het oude Pompei en Napels. Maar helaas. Toen zijn we maar op weg gegaan naar ons volgende verblijf: Stella Cilento in het Parco Nazionale del Cilento. We hebben de route genomen via de Amalfikust, een prachtige rit langs steile kliffen aan de Tyrrheense zee. De kronkelige wegen waren smal en overal stonden verkeersregelaars om de bussen met toeristen er door te loodsen.
Daarna zijn we in Paestum gestopt, weer een archeologische plek met opgravingen. Deze keer uit de Griekse tijd vanaf de 6e eeuw voor Christus. Het mooist waren de 3 fraaie tempels (van Ceres, Neptunus en Hera) die nog overeind staan. En zo ligt Italië waarschijnlijk vol met (misschien nog onontdekte) plaatsen uit het verleden.

4 oktober 2008
We hadden plannen om te gaan wandelen en naar het strand te gaan, maar de weergoden zijn ons weer niet goed gezind: weinig zon, veel regenbuien, onweer in de verte en af en toe een flinke wind. Vandaar dat we binnen zitten. We kunnen zelfs niet eens op het prachtige terras van onze Agriturismo zitten. Omdat de voorspellingen voor morgen een stuk beter zijn en het hier toch wel heel erg mooi is, hebben we besloten nog maar een extra nacht bij te boeken. Leuk detail: deze Agriturismo was vroeger (sinds 1754) een olijfolie- en wijnperserij. Het is overigens voor het eerst dat onder de andere gasten Nederlanders zitten.

5 oktober 2008
Een dagje extra blijven in Stella Cilento heeft gelukkig goed uitgepakt. Een lekker zonnetje straalt aan de hemel, al drijven er wat wolken langs en is het met ongeveer 18° niet heel erg warm. We hebben inmiddels weer een prachtig uitzicht na gisteren, toen het hele dal onder de bewolking zat. Omdat we nog weinig strand hadden gezien tijdens onze vakantie, zijn we naar Palinuro gereden en hebben daar het grootste deel van de dag aan de Tyrrheense zee vertoefd. De zon ging af en toe achter wat sluierbewolking schuil zodat het dan een beetje fris werd, maar met een beetje frisbeeën werden we vanzelf weer warm. We hadden het strand nagenoeg voor onszelf.
Aan het eind van de middag zijn we nog even het dorpje Palinuro doorgereden en hebben een wandeling naar de top van de kaap gemaakt. Aan de andere kant konden we Calabrië zien liggen.